I forrige regnskapsår som ble avsluttet 30.april (pga avvikende regnskapsår) omsatte Elkjøp Norge for cirka 12,01 milliarder kroner - en solid omsetningsvekst fra fjorårets 10,77 milliarder kroner.
Slik har Elkjøp økt salget og senket kostnadene
- Bedre tilgjengelighet på varer og dermed færre utsolgtsituasjoner.
- Nytt system som overvåker prisene hos konkurrentene og som gjør at kjeden fortløpende kan oppdatere prisene.
- Sammenslåingen av Lefdal og Elkjøp.
- Forsterkede kundegarantier med åpent kjøp i 50 dager og annonsegaranti. Om et annonseprodukt er utsolgt, så sender de fraktfritt hjem til kunden eller tilbyr et tilsvarende produkt.
- God salgsutvikling i flere produktkategorier, inkludert telefoner, gaming, PC-komponenter, PC-rekvisitra (f.eks mus, tastatur, headset etc), smartklokker, wearables, DAB-radioer og store TV'er.
- Elektroniske prisskilt i butikk har gjort det raskere og enklere å endre priser i butikk.
- Bemanningsplanlegging
- Effektivisering av service der alt sendes til ett verksted.
(Kilde: E24)
De offisielle regnskapstallene er ikke klare, men totalresultatet ender ifølge beregninger på 200 millioner, skriver E24. Det er økning i lønnsomheten på 159 prosent fra året før, da overskuddet i den norske delen av Elkjøp-konsernet endte på 77 millioner kroner.
Til tross for tøff konkurranse fra Power, NetOnNet, Komplett og en rekke andre elektonikkaktører, tjener Elkjøp gode penger.
– Det vi er mest stolte av i fjoråret er omsetningsveksten og at vi har klart å redusere kostnadsprosenten vår. Men vi jobber i en tøff bransje og det er ikke mange som går i pluss. Så vi slår oss hardt på brystet for 200 millioner, vi, sier kjedeleder Fredrik Tønnesen til E24.
– Jeg er godt fornøyd med den butikkporteføljen jeg har per nå, og har ingen ambisjoner om at det skal bli færre. Per dags dato har vi god balansegang.