Alle som har drevet med salg og markedsføring vet hvor dyrt det er å skaffe seg nye kunder. Med abonnementsløsninger satser flere norske selskaper på å hente kundene tilbake igjen og igjen. I land som USA og Sverige er konseptet så utbredt at de har fått egne samlesider for de ivrigste kundene. Se Mysubscriptionaddiction.com og Hittabox.se.
Historisk sett har jo bokbransjen vært gode på abonnement via sine bokklubber. Konsepter som Goboken.no og Barnasegenbokverden.no tilbyr ulike bokpakker til barn, mens Bokklubben.no satser bredt med bokpakker til barn, ungdom, villmarksinteresserte, kriminteresserte osv. Andre konsepter er for eksempel de tre Tanum-eide nettsidene Bestselgerklubben.no, Hobbyklubben.no og Krimklubben.no. La oss heller ikke glemme aviser og magasiner som ofte har abonnementssalg som en viktig inntekskilde.
Også innen helsekost er abonnementsløsninger utbredt. Her finner vi blant annet aktører som VitaeLab, Lectinect og Vesterålen Naturprodukter. Det samme gjelder apotekbransjen, der Apotek 1 og Komplett Apotek tilbyr abonnement på faste medisiner. Og skulle du ha bruk for kosttilskudd, kan Boostbox være et alternativ.
En bransje som har kommet for fullt de siste årene, er matvarebransjen. Særlig Godt Levert og Adams Matkasse har gjort det godt med sine matkasser, med Kolonihagen som en spennende utfordrer med sitt fokus på økologiske matvarer. En annen aktør i litt samme gate er Kokkeløren, som satser på matkasser med gode norske råvarer og fokus på dyrevelferd.
Et annet spennende konsept innen matsegmentet er Morgenlevering.no som er en tjeneste eid av Distribution Innovation og utviklet i samarbeid med blant annet Schibsted Norge og Amedia der produktene distribueres med avisbudet. Et liknende konsept er Brødboksen.no. Drikkespesialisten Leske.no kan også nevnes.
Kosmetikkbransjen har også noen spennende konsepter. En aktør som er verdt å merke seg er tyskeide Glossybox.no. De satser per i dag i 10 land, inkludert Norge. Et norsk alternativ er det Happybox som ser ut til å klare seg godt. Også gutta har fått sin abonnementstjeneste, Barbermesteren.
For norske småbarnsforeldre er det så vidt vi kan se ikke så mye å velge i ennå, Kreakid som selger kreative ting til barna eller det de selv omtaler som «kreative prosjekter og morsomme eksperimenter» er et spennende unntak. Nylig har også Småkassen kommet til med sin satsing på de aller yngste barna.
I klesbransjen er det også dukket opp noen løsninger. Boxers.no tilbyr boxershorts og sokker til menn er en av dem. En annen er LustBox som sender menn slips, sokker, mansjettknapper og annet tilbehør til den motebevisste mannen. La oss heller ikke glemme Super Duper Socks som sender abonnentene fargerike sokker hver eneste måned.
Ikke overraskende er det i bransjer med mye gjenkjøp at vi ser flest abonnementskonsepter. Også eiere av kjæledyr kan få hjelp med innkjøp av mat til sine firbeinte via Petworld.no og Dyrekassen.no. Kanskje ingen dum ide, i et land der nordmenn bruker anslagsvis 2,8 milliarder kroner på mat til sine 800 000 katter og 500 000 hunder?
AutoGear bør også nevnes som en interessant representant for bilbransjen. Med deres kjørebøker AutoGear Air og AutoGear Connect ønsker de å dekke alle behov for kjørebøker i det norske markedet. Deres abonnementsbaserte kjørebøker selges via nett og kjeder og butikker i Norge og Sverige.
Og sist, men ikke minst bør vi ikke glemme salg av linser på nett, der for eksempel Lensway og Synsam tilbyr abonnement.
Er det andre abonnementskonsepter du synes vi burde ha med i denne artikkelen? Send ditt tips til adm@netthandel.no. Artikkelen ble sist oppdatert 19.juli 2017.