I 2016 stemte 63 800 nordmenn på sin favorittnettbutikk, og over 1100 nettbutikker var nominert til konkurransen. BliVakker stakk av med tittelen Folkets Nettfavoritt 2016, tett etterfulgt av GetInspired og Japan Photo. Det er logistikkselskapet Bring som står bak konkurransen.
Nytt av året er at prisen nå deles opp i to kategorier basert på omsetning: Folkets Nettfavoritt Store Bedrifter og Folkets Nettfavoritt SMB. Store bedrifter er nettbutikker med årsomsetning over 75 millioner kroner. Nettbutikkene konkurrerer derfor i år mot andre butikker med lignende forutsetninger.
Dette er de som har fått flest stemmer:
Avsetmningen er nå avsluttet. Dette er nettbutikkene som går videre og vil bli vurdert av et brukerpanel fra IPSOS. Folkets stemmer teller 60 % og testen 40 %. Vi lister nettbutikkene i alfabetisk rekkefølge.
Folkets Nettfavoritt Store Bedrifter:
- Blivakker.no
- Elektroimportoren.no
- Junkyard.no
- Komplett.no
- Kondomeriet.no
- Multicom.no
- Nelly.no
- Sportmann.no
- Stormberg.no
- Zalando.no
Folkets Nettfavoritt SMB:
- Barbershop.no
- Brandsdal.no
- Brewshop.no
- Coverbrands.no
- Floyd.no
- Game-on.no
- Milrab.no
- Multitrend.no
- Stayclassy.no
- Unisportstore.no
Praktisk informasjon
- Registreringen av nettbutikker til årets netthandelspriser ble gjort på Bring sine nettsider. Nettbutikken måtte ikke være registrert for å bli stemt på i konkurransen.
- De ti nettbutikkene som fikk flest stemmer i hver kategori, testes av et uavhengig brukerpanel. Den nettbutikken som sanker flest stemmer i løpet av kampanjen, og kommer best ut av testen, blir kåret til Folkets Nettfavoritt 2017 i sin kategori. Folkets stemmer teller 60 % og testen 40 %. I tillegg blir alle nominerte nettbutikker sikkerhetssjekket, for å sikre at vinnerne er butikker som tilbyr sine kunder en trygg handleopplevelse.
- I år var kampanjeperioden fra 15.mars til 15.april, og stemmegivningen foregikk via Postens portal. Én heldig privatperson som stemte fikk et gavekort på nettshopping i en valgfri nettbutikk på opptil 10 000 kroner.
- Nettbutikkene kunne laste ned bannere for å skape engasjement rundt sin bedrift, og sanke stemmer. Konkurransebannere på nettbutikkens sider, nyhetsbrev til kundene og kommunikasjon i sosiale medier er aktiviteter butikkene var tillatt for å sanke stemmer hos sine kunder.
- Vinnerne avsløres på netthandelskonferansen NXT 30.mai. Der offentliggjøres også vinnerne av Årets drømmearbeidsgiver og Årets Omnichannel.
- Alle norske nettbutikker som får en stemme i kampanjen er også kvalifisert til de øvrige Netthandelsprisene som kåres av en uavhengig jury på Brings netthandelskonferanse LOAD, 21.september. De øvrige prisene er Årets Nettbutikk og Årets Nykommer.
(Foto: Posten Norge. Bildet viser vinnerne av Folkets Nettfavoritt 2016, Blivakker.no)