Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Her er mannen som skal skape lønnsomhet

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Den børsnoterte klesbutikken Stylepit vil med et direktørskifte flytte fokus fra vekst og merkevarebygging til lønnsomhet.

ANNONSE

Ny administrerende direktør i det danske selskapet er 42-årige Marc Jeilman. Han overtar jobben etter Tomas Wandahl som dermed kun fikk et knapt år i sjefsstolen.

- Det er fordi jeg ønsker en ledergruppe med sterkere økonomisk fokus enn det vi har hatt tidligere. Så det er ut i fra et ønske om en hurtigere lønnsom transformasjon av selskapet med et økonomisk fokus, og der har Marc Jeilman vist seg å være en riktig god mann for oss, sier Nicolai Kærgaard som er styreleder i Stylepit til det danske nyhetsbyrået Ritzau Finans.

Nicolai Kærgaard eier selv 30 procent av selskapet, mens Bestseller-eier Anders Holck Povlsen eier vel 25 prosent.

Stylepit har i lang tid slitt med manglende lønnsomhet og gikk 65,4 millioner danske kroner i minus i løpet av første halvdel av regnskapsåret.

- Vårt fokus har tidligere vært sterkere på merkevarebygging og topplinje, og det endrer jeg nå litt på, fortsetter Kærgaard.

Hvorvidt lederbytte kun er strategisk kan nok diskuteres. Ifølge den danske avisen Business.dk sa Tomas Wandahl selv opp jobben før sommeren på grunn av en interne stridigheter i selskapet.

Jeilman har frem til nå vært finansdirektør og var blant annet sentral da selskapet som tidligere her Smartguy, ble børsnotert i 2012.

Stylepit satser mye også på det norske markedet, men får utvilsomt tøff konkurranse av blant annet Zalando, H&M, Ellos, Bubbleroom, Stayhard, Miinto, Zara, Cubus, Bik Bok og en rekke andre nettbutikker.

Se vår store bransjeoversikt – Dette selger norske nettbutikker

Del artikkel: