ANNONSE

Her er Norges mest digitaliserte bedrifter

Her er Norges mest digitaliserte bedrifter
Foto_ Elkjøp Nordic
Foto: Elkjøp Nordic
Netthandel

Konsulentselskapet BearingPoint har sett nærmere på hvilke kjeder og nettbutikker som gjør det best på de digitale områdene.

ANNONSE

Utvalget er kun 55 norske bedrifter og favner over både reiseliv, bank, forsikring og detaljhandel,  men rapporten "Digital Leaders in Norway" inneholder mange av landets viktigste bedrifter, inkludert en del større nettbutikker og kjeder, og er interessant lesestoff for de som ønsker å holde seg oppdatert.

Bedriftene får en score mellom 4 og 10 på ulike områder, der 10 poeng er det beste.

Totalt sett er det Elkjøp Norge, Komplett.no og Telenor Mobil som gjør det aller best. De scorer alle 7.75 poeng. Deretter følger NRK og SAS på 7.5 poeng. Om vi kun ser på kategorien "Retail", så havner Elkjøp Norge og Komplett naturlig nok da også på toppen her, etterfulgt av Gresvig (7.25 poeng), Expert (7.0 poeng), og på en delt femteplass finner vi XXL og Apotek 1 (6.75 poeng). Totalt sett i Norden er de finske telecom-selskapene TeliaSonera og DNA som er best, med 8.25 poeng.

Best på digital markedsføring: Komplett.no

Digital markedsføring er svært viktig for alle virksomheter nå med både bannerannonser, søkemotormarkedsføring, affliatemarkedsføring og egne medier. Best i klassen er Komplett.no med en score på hele 9.0 poeng. Deretter følger If og Telenor Mobil med 8.5 poeng.

Best på digital produktopplevelse: Elkjøp Norge

Elkjøp Norge evner å skape den beste digitale produktopplevelsen, mener BearingPoint. Her snakker vi om godt innhold, god navigasjon, godt søk og oversikt over butikker som inngår i merkevaren, er noe av det som vektlegges. Elkjøp Norge scorer 8.75 poeng og er dermed knepent foran Tine Gruppen og Komplett.no som begge får 8.5 poeng.

Best på netthandel: Expert

Expert har de siste årene lagt mye ressurser i sin nettbutikk og scorer aller best i undersøkelsen med 8.5 poeng, så vidt foran konkurrenten Elkjøp Norge og Tryg Forsikring. To rene "pure playere" som Komplett.no og Kolonial.no scorer for øvrig 7.75 poeng.

Best på eCRM: Widerøes flyselskap

Widerøe flyr helt til topps med 8.5 poeng i kategorien eCRM. Andre som er gode til å forvalte kundedata er Kolonial.no og SAS, de får begge 8 poeng. Widerøes konkurrent Norwegian havner på fjerdeplass med 8.0 poeng.

Best på mobil: SAS

BearingPoint trekker frem SAS som best på mobil og gir dem en score på 8.75 poeng. Samme poengsum får Sparebank1 og Lyse Energi. Ingen kjeder eller nettbutikker på topp 10-listen.

Best på sosiale medier: Telenor Mobil

Telenor Mobil har i lang tid satser hardt på sosiale medier og belønnes med førsteplassen i kategorien "Sosiale medier". De får 8.75 poeng. Schibsted, Tv2 Sumo og Norwegian får alle 8.5 poeng.

(Foto: Joachim Mangen / Elkjøp Nordic. Bildet viser Jaan Ivar Semlitsch og digitalsjef Filip Elverhøy)

Del artikkel: