Bokbransjen, elektronikkbransje og lektøybransjen er bransjene som vil få størst problemer hvis Amazon bestemmer seg for å satse i Norden.
- Dette er bransjene som allerede presses sterkt av digitaliseringen. Mat, møbler og mote vil sannsynligvis være bedre, i godt selskap med svært nisjede aktører, sa Jonas Arnberg, administrerende direktør i HUI Research da Handelsrådet og HUI Research i dag la frem sin rapport "Hva skjer når Amazon kommer". Last ned Amazon-rapporten her.
Ifølge de to aktørene bak rapporten, så handler svenskene i dag for rundt 700 millioner svenske kroner på Amazon, fra deres ikke-svenske nettsider. Tilsvarende tall for det norske markedet finnes ikke, men allerede i fjor kunne eHandel.com avsløre at de to mest populære nettbutikkene blant norske forbrukere var utenlandske.
Rapportens vurdering er at næringer med utfordrende logistikk, som for eksempel dagligvarer og møbler, er de som i minst grad vil kjenne Amazons eventuelle etablering i Norden.
- Det samme kan være sant for mote - hvor Amazon har tradisjonelt vært svakt, sier Jonas Arnberg.
Rapportens konklusjon er at detaljhandelen vil bli konsentrert rundt færre og større aktører, og at markedsplassene tar en større del av kaken når forbrukerne går direkte til nettsteder som Amazon og Zalando, i stedet for å gå gjennom søkemotorer som Google. Men det er håp også for andre aktører. Aktører med et nisjet sortiment, god service, lokale produkter og de som klarer å gi forbrukerne gode faglige råd i jungelen av varer, kan stå godt i konkurransen med de internasjonale aktørene.