Åtte måneder etter at Per Kolås fra Vinstra åpnet åpnet opp for netthandel på Hus-Hjem.no, utgjør netthandelen fem-ti prosent om omsetningen. De gleder seg stort over at de fleste kundene kommer fra Oslo og andre større byer i Norge.
– Det var overraskende, det må jeg innrømme. Med netthandel når du de som bor i grisgrendte strøk, tenkte jeg. Så feil kan man ta, sier daglig leder Per Kolås til lokalavisen Gudbrandsdølingen om nettsatsingen.
Han oppfordrer nå andre i lokalsamfunnet om også å starte nettbutikk. Å kun lage nettside kun for å informere har Kolås derimot liten tro på.
- Velger du å utarbeide egen hjemmeside og få hjelp til det, koster det titusenvis av kroner.
Kolås har så langt tilgjengliggjort bare 40 prosent av vareutvalget i butikken på nett og ikke markedsført nettsatsingen. Fremtiden for nettbutikken ser lys ut.
- Målet på kort sikt er at netthandelen skal utgjøre 20 prosent av omsetningen. Med markedsføring og større utvalg, er det neppe noe problem, sier han til lokalavisen.