(SANDEFJORD): Logistikk og lager er to viktige elementer for alle som driver butikk. Blir det krøll her, blir det fort skikkelig blåknute på tråden og det hele kan ende opp som verdens største gordiske knute. I alle fall kan det oppfattes slik for den som er ansvarlig for at logistikken skal gå sømløst unna i en bedrift.
Hos Komplett i Sandefjord er det 75 røde roboter som tar seg av lagerjobben og henter varene som skal pakkes og sendes ut til kunder over det ganske land og utland.
- I fjor leverte vi 1,9 millioner ordrer og seks millioner produkter, sier logistikksjef Bjørn-Tore Svendsen, som sammen med Kim Bryde, Outbound Department Manager, og Kenneth Hofstedt, driftsleder AutoStore, tar Netthandel,no med på en liten rundtur for å vise hvordan hele logistikkprosessen foregår.
Denne trioen bestående av Kenneth Hofstedt (t.v.), Bjørn-Tore Svendsen og Kim Bryde ser til at alt går som det skal og at nettkundene får det de skal ha kjappest mulig.
Flittige arbeidsmaur med eget «sykehus»
Dagsrekord for «de røde arbeidsmaurene» er 27 200 «presentasjoner», eller kasseleveringer til de som pakker varene i esker, i løpet av en dag.
I hver kasse vil det selvsagt variere hvor mange gjenstander det er. Mens Ola i Olsvik kan ha bestilt én ekstern harddisk, kan Kari fra Karihaugen ha bestilt én mobiltelefon og tre minnepinner.
- Så antall enheter er nok betraktelig høyere enn antall kassepresentasjoner, sier Svendsen.
Prisen for en robot er som prisen på en liten bil. Etter det Netthandel.no vet så snakker vi om en prislapp på cirka 250 000 kroner per stykk.
Normert arbeidstid for AutoStore-robotene, et norsk konsept utviklet av selskapet Hatteland i Vindafjord kommune i Rogaland, er mellom klokken 06.00 og 22.00. Da har hver robot som regel tilbakelagt en distanse på cirka 25 kilometer.
Pauser tar de når batterinivået faller ned på et visst nivå, eller at «kontrolltårnet» som styrer alle robotene ikke har meldt at det blir jobb i løpet av de neste minuttene. Da stiller de seg pent på «ladeplass» på noen utvalgte steder i det intrikate lageret for påfyll av energi.
Her er lagerets tekniske hjerte hvor robotene styres fra. Det kan enklest sammenlignes med kontrolltårnet på en flyplass. Ingen roboter rører på seg med mindre de har fått beskjed om det fra dette hjørnet. I bakgrunnen pakkes varene robotene henter ned i pappesker og klargjøres for utsending.
Â
Lagerområdet robotene opererer i har en grunnflate på cirka 1500 kvadratemter. Totalt står det 72 500 kasser med varer fordelt i 16 høyder. Dersom en robot må hente noe flere etasjer under seg, får den hjelp av en eller flere arbeidskollegaer til å fjerne det som må til for å få tilgang på kassen det skal plukkes fra.
Det er sjelden at det er nedetid på Autostore-systemet. I 2015 var det gjennomsnittlig stans i robotarbeidet på en og en halv time i måneden ifølge logistikksjefen.
Og oppstår det teknisk trøbbel på robotene kjøres de ganske enkelt inn på et lite "sykehus" som står operativt i tilknytning til lageret. Her kan driftsleder Hoftstedt skru og programmere dem i gjenge igjen og få dem tilbake i arbeid. Ved behov spiller han ballen over til lagerprodusenten Hatteland eller anleggsleverandøren Element Logic og spiller på lag med dem.
- Det er spennende dager med stadig økende spesialisering og utfordringer, sier Hofstedt, som har hovedansvaret med å se til at alt virker som det skal.
Fire ganger i året blir robotene rutinemessig tatt ut av tjeneste for service og teknisk gjennomgang.
Les også: Den komplettePC-galskap i Sandefjord
Gangen i det hele
Men hva skjer egentlig i det du har vært inne på Kompletts nettside og trykket på «kjøp-knappen»?
Da går det en melding til det såkalte ERP-systemet, som sjekker  at varen er på lager. Om varen er inne sender ERP-systemet en plukkordre til et annet system som heter WMS (Warehouse Management System). WMS gir igjen ordre til robotene om hva som skal hentes.
Kim Bryde ved en pakke-stasjon. Kassen med varene som skal pakkes plasseres i hullet av en robot. Så er det bare for pakkeren og sjekke at det roboten kommer med samsvarer med ordren, få det opp i en pappeske og sende den videre for plasting og påsetting av adresselapp. Rekorden for manuell pakking er på 318 enheter i løpet av en time.
Når robotene har plukket alt som skal med i en spesifikk ordre, nærmer det seg første berøring av menneskelige hender.
Ved et bord tas kassene med varene imot, og pakkes ned i en pappeske. På et bånd som går forbi alle som pakker kommer det kontinuerlig pappesker på løpende bånd - i to forskjellige størrelser. Når personen som skal pakke mottar en ordre, kommer det samtidig beskjed om hvilken størrelse som trengs på pappesken. Deretter sjekkes det at alt er på plass i esken før den sendes videre i systemet for plasting, slik at gjenstanden blir liggende i ro og ikke ristes i stykker, og påsettelse av adresselapp.
Så nærmer det seg andre manuelle berøring i hele prosessen: Når pakkene skal stables i containere og trilles inn i en ventende lastebil.
- Normalt tar det tre timer fra en ordre er mottatt, pakket og klargjort for utsending, forteller Svendsen.
Her blir en ferdigemballert ordre påsatt adresselapp. Etter dette gjenstår det bare litt reisetid før pakken er fremme hos kunden.
Â
Les også: Dette har kostet 30 millioner kroner
(Foto: Bjørn Skomakerstuen)