Nettbutikken Horsemeup som ble etablert i Göteborg i Sverige så sent som i 2012 melder om god utvikling i både Norge og Sverige. En stadig større del av salget skjer via mobiltelefon og nettbrett. Totalt står mobile enheter nå for 11 prosent av salget.
Selskapet melder om en samlet vekst så langt i år mot samme periode i fjor på 33 prosent. I Norge går det enda bedre.
- Vi ser også at vår satsing på det norske markedet med Horsemeup.no har vært veldig bra og i Norge har vi doblet omsetningen mot samme periode i fjor, sier Monica Sjösvärd som er daglig leder og gründer av Horsemeup i en pressemelding.
Sjösvärd forteller at de har måtte utfordre en del leverandører i en konservativ bransje.
- De fleste av leverandørene har vært positive og sett muligheter. Andre har vist bekymring for at det skal påvirke det etablerte tradisjonelle markedet negativt. Der må vi nok kunne si at hestebransjen er konservativ i sin innstilling. I andre bransjer, uansett om det er innen tekstil, elektronikk, interiør eller andre varer, er det en selvfølge å tilby hele sortimentet også via nettet. I dag er det heller ikke uvanlig at produsentene og eierne av kjente merkevarer selv driver nettbutikker parallelt med forhandlernes fysiske butikker. Utviklingen går den veien, enten vi vil eller ikke. Å tilpasse seg er eneste mulighet.
(Foto: Horsemeup)