Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

HiFi Klubbens fysiske butikker er ikke like store som før - nå gjøres de om til demorom

Bruker content marketing i kampen mot gigantene
HiFi Klubben måtte stenge to av sine butikker forrige regnskapsår.
therese.karlsrud.haugen

Netthandel står for 15 prosent av omsetningen.

ANNONSE

Elektronikkbutikken HiFi Klubben ser en fordel med å satse på ett segment, og har i år valgt å gå tilbake til sin kjernevirksomhet, som er gode, men mer kostbare lydløsninger. 

Utfordringen er at det er vanskelig å selge høyttalere med god lyd i en verden der folk flest er mer opptatt av å se ned i telefonen enn å lytte. Dette fortalte Country Manager i HiFi Klubben Norge Ivar Brath Lien, under høstmøte hos Hovedorganisasjonen Virke.

Demorom og mindre varelager

I regnskapsåret 2017/2018 omsatte kjeden for 299 millioner kroner. Ved regnskapsårets slutt var to butikker blitt stengt, og HiFi klubben hadde 25 butikker pluss nettbutikk.  

- Retailbransjen er jo i voldsom omveltning, og økningen i våre fysiske butikker er ikke like store som før. 15 prosent av vår totale omsetning er handel på nett, og denne andelen vokser kraftig, sier Brath Lien til Finansavisen. 

Utfordringene i retailbransjen har gjort det mulig for kjeden å forhandle seg frem til gode leieavtaler, og nå skal HiFi Klubbens fysiske butikker gjøres om til demorom med mindre varelager slik at kundene skal kunne oppleve god kvalitetslyd igjen. Samtidig skal TV-marginene heves. Dette mener de at skal få dem til å vokse.

- Vi må ha fysiske butikker, for det er viktig at våre kunder får oppleve lyden i anleggene. Vi ønsker å gå tilbake til slik HiFi Klubben var i starten. Kunden skal få oppleve lyden i demorommet, butikkene skal ha mindre lager og kunden vil få tilsendt produktet fra vårt hovedlager i Danmark. 

Omsetningsvekst på 6 prosent

Hittil i år har HiFi Klubben hatt en vekst på 6 prosent, men dette er fortsatt godt under resultatnivået for noen få år tilbake. Dette kommer i følge kjeden av en valutanedgang i norske kroner som selskapet ikke har justert seg etter, samtidig som marginene har blitt presset. I år har de dermed satset på kjernevirksomheten som er god lyd.

- Det fungerer. Hittil i 2018/2019 har vi opplevd en omsetningsvekst 6 prosent.

Del artikkel: