Siden 2005 har Norsk Sportsbransjeforening kartlagt den samlede omsetningen for sportsbransjen i Norge.
NÃ¥ kommer de med et budskap de aldri tidligere har kommet med, skriver Dagens Næringsliv.Â
Vinteren som aldri kom ødela
- Vi har aldri rapportert nedgang i første halvår noen gang. Dette er historisk, og første kvartal ødela for oss. Da det ble en så dårlig vinter, stoppet det veldig opp. Det var en liten vekst i andre kvartal, men den var ikke overbevisende, sier Trond Evald Hansen, direktør i Norsk Sportsbransjeforening, til avisen.
Vinteren som var, var så lite vinter at det fikk store konsekvenser i kassene til de forskjellige sportsbutikkene. I tillegg er det også en markert nedgang i antall solgte sykler.
Omsetningstall i sportsbransjen
2015:Â 14,08 milliarder kroner
2016: 15,01 milliarder kroner (+6,6 prosent målt mot 2015)
2017:
1. kvartal: 2,964 milliarder kroner (-6,25 prosent målt mot 2016)
2. kvartal: 3,147 milliarder kroner (+1,16 prosent målt mot 2016)
Første halvår: 6,111 milliarder kroner (-2,6 målt mot 2016)
Hansen sier at bransjen har fordoblet omsetningen de siste 10 årene, og at det derfor blir mer krevende og ta de store jafsene.
Han sier det fortsatt er bra trykk i markedet, og at det selges mer sportsytstyr per innbygger i Norge enn noe annet sted.
- Det er grenser for hvor mye sportsutstyr nordmenn skal ha, men det er ikke noe som tyder på at det er en metning, sier han.
Reddes av el-syklene
Årlig har sykkelsalget i Norge ligget på rundt 400 000 sykler.
I fjor merket man en liten nedgang som fortsetter i år. I fjor ble det solgt rundt 375 000-380 000 sykler. I år regner Hansen med at det ender på rundt 350 000 solgte sykler.
Men der det butter for den klassiske tråsykkelen, kommer el-sykkelen inn som en reddende engel.
Det forventes en vekst på 30 prosent og et totalsalg på drøyt 50 000 el-sykler i år.
Og de som kjøper el-sykler investerer gjerne mer penger i sykkelen, og på den måten utjevner det for tapet i antall sykler.
Sommeren ser bra ut
Men om første halvår ikke spilte på lagt med sportsbransjen, så ser det ut som om sommermånedene gir håp om bedre tider.
Ifølge Hansen er det klare signaler - nesten uten unntak - om at juli og august har vært gode salgsmåneder.
- Det har vært variabelt vær i sommer, men variabelt vær er bra for bransjen, sier Hansen avslutningsvis.
Â