Navnet Elefun stammer fra ordene «Electric» og «Fun», fordi man i starten kun fokuserte på elektriske produkter. I dag selger man alt innen radiostyrt hobby.
- Enkelt valg
Elefun ble startet av fire kamerater på høyskolen i Grimstad. Konseptet og nettbutikken ble utviklet i 2003.
- Vi kan vel ikke skryte av noen flott business-plan eller tanker bak konseptet. Vi laget en webshop, og startet med å selge varer vi selv syntes var gøy å bruke, som enkle elektrofly og – biler. Pengene vi tjente den første tiden, brukte vi på å utvide vareutvalget. Da vi var ferdige med skolen var det et enkelt valg å ikke søke seg jobb, men bare kjøre på videre, forteller daglig leder Roger Mo i Elefun.
I dag omfatter produktutvalget større fly og enda bedre radiostyrte biler, 3D-helikopter, båter, samt alt mulig slags tilbehør. De siste årene har man også tatt inn multikopter, mer kjent som droner. Kundene er hovedsakelig menn i alderen 20-40 år.
Lett tilgjengelig
Nettbutikken er Elefun sitt viktigste salgsledd til sluttkunden. I 2004 åpnet de likevel et butikkutsalg i Grimstad, basert på at man hadde kunder som ønsket å se på varene, og snakke med personene bak alle mailutvekslingene. I 2013 flyttet de inn i eget bygg på egen tomt rett ved E18. Her finner kundene samtlige varer utstilt eller lett tilgjengelige på lager.
- Vi har alltid holdt oss på utsiden av sentrum for å spare leieutgifter. Vi mister nok noen drop-in-kunder, men de kundene som kommer til oss, kommer for å handle. Med 2000 kvadratmeter kan vi dessuten tilby et helt annet utvalg. Det er ikke mange hobbybutikker i Norge som lagerfører mer enn 250 ulike radiostyrte biler og enda flere fly, påpeker Mo.
- Vi har også ekstra tomteplass for eventuell utvidelse i fremtiden, så her blir vi værende.
Egen nettløsning
Elefun.no har to ganger vunnet “Årets Innovasjonspris” under Postens logistikk- og netthandelsdag, “Load”. De lager nettbutikken selv, noe som betyr at man kan endre på layout eller legge til funksjoner raskt og rimelig. Bedre mobil/tablet-løsninger er blant de tingene man vil se på i nærmeste fremtid.
- Som selger av radiostyrt hobby, er lagerført utvalg veldig viktig. Det finnes ikke grenser for hvilke duppeditter våre kunder ønsker å kjøpe, og det kommer kontinuerlig nyheter. Så utvalg er viktig for oss, og i tillegg må dette sorteres og gjøres tilgjengelig på best mulig måte. Her har vi en utfordring, med mer enn 17.000 lagerførte varer. Men vi har gjort kontinuerlige endringer på våre menysystemer, og synes vi har en ganske bra løsning nå. Selv bruker jeg alltid søkefunksjonen, men det er ikke så enkelt å få kundene til å oppdage at det ofte er beste måte å gjøre det på. Vi ser også at mobilbruk øker, og det gjør at vi må tenke ut en bedre løsning på dette området. Men også her skaper vareutvalget utfordringer, i forhold til hvordan vi best mulig kan vise det på de ulike bærbare skjermstørrelsene, påpeker Mo.
Viktig med valgfrihet
Elefun har helt siden starten benyttet Posten til vareutsending. For fem måneder siden la man også til PostNord som fraktalternativ, samt flere muligheter med ekspressfrakt, hjemlevering og valg av utleveringssted.
- Frakt, leveringstid og -sted er viktig for alle kunder, og mange vet hvilken speditør som er raskest til akkurat sitt hjemområde. Mange har også ønske om å velge utleveringssted i nærheten av jobben istedenfor hjemmet. Da er det viktig å kunne tilby kundene den valgfriheten, og det er en endring vi har fått gode tilbakemeldinger på. I tillegg må det være enkelt, og derfor er rimeligste fraktalternativ standard i vår nettløsning. Kjører kunden gjennom ordren uten å ha sett på fraktbiten, så går det bra og raskt da også, forsikrer Mo.
Elefun opererer i en bransje preget av sterk konkurranse, ikke minst fra utlandet, som Mo definerer som hovedkonkurrenten. Utenlandske butikker som skriver ned verdien på forsendelser, samt sponset lav porto på brevsendinger som sendes fra eksempelvis Kina, byr på konkurransemessige utfordringer.
- Det er vanskelig for oss å gjøre noe med det, men vi bruker også brevfrakt for å holde fraktpris nede. Faktisk er cirka 60 prosent av alle forsendelsene fra Elefun brevsendinger.
Pressede marginer
Elefun hadde en omsetning på nærmere 70 millioner kroner i 2014. Dette er en vekst på hele 46 prosent, sammenlignet med året før, og veksten har vedvart også første kvartal i 2015.
- Men bunnlinjen øker dessverre betydelig mindre enn topplinjen, forteller Mo, og viser til pressede marginer på grunn av høy dollarkurs og økt salg av dyrere kameradroner som man rett og slett tjener lite penger på.
- Heldigvis har vi en fin omsetningsvekst også i vårt resterende vareutvalg, med radiostyrte biler, fly og helikopter med tilbehør, og ser frem mot et godt hobbyår i 2015. Vi ansetter i disse dager to nye personer, og det å kunne tilby noen jobb i dagens noe tunge jobbmarked her sør, er en av de største gledene man kan ha. Og så er det vår jobb å utvikle Elefun slik at det er en trygg og solid arbeidsplass også lenge etter 2015, avslutter Roger Mo.