Den svenske motsatsen til Norsk Sportbransjeforening, Sportfacket, satte seg som mål å finne frem til Sveriges mest betydningsfulle person innen sportsbransjen.
Det startet med 237 navn. Etter en runde med liste-barbering og «kill your darlings» satt de til slutt igjen med 100 navn.
Og helt til topps gikk Janicke Blomsnes, XXL-sjefen i Sverige.
De skriver følgende om henne som avgjørende for topplasseringen:
«Hun har jobbet seg opp fra gulvet til å bli administrerende direktør for Sveriges hurtigstvoksende sportskjede. Hun anser kyndige ansatte som nøkkelen til fremgang, og snart lanserer hun andre genersjon XXL-butikkonsept. Janicke har ingen som helst planer om å slakke på XXLs vekstplaner. Hun er i en posisjon som får alle andre til å trykke hardere på gassen».
Forrige gang Sportfack lagde en lignende liste var det Markus Wibergh som toppet listen. Han overlot XXL-sjefsrollen til Blomsnes og sitter i dag som administrerende direktør i Intersport i Sverige.
I år havnet han på en 7. plass.
Her er de fem mektigste i svensk sportsbransje:
- Janicke Blomsnes, administrerende direktør i XXL i Sverige
- Karl Eklöf, administrerende direktør i Stadium
- Johan Ryding, administrerende direktør i Sportamore
- Sven Moser, administrerende direktør i Adidas Norden
- Patrik Frisk, administrerende direktør Under Armour
Johan Ryding, som representerer et rent nettkonsept, er den beste listeklatreren i år. Ved forrige korsvei var han rangert som nummer 27.