Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Hva er PIM (Product Information Management)?

Hva er PIM (Product Information Management)?

Kundene søker mer enn noen gang etter produktinformasjon før de handler. Dette setter krav til hvordan din bedrift håndterer produktinformasjonen. Løsningen er ofte PIM.

Den store utfordringen for selgerne er å tilby best mulig informasjonen om produktene, samtidig som man tilbyr en god total kundeopplevelse.

Både B2B- og B2C-selskaper har etter hvert fått erfare at det å tilby topp produktinformasjon om et produkt er et krav for å få oppmerksomhet. Men å lage godt innhold kan være vanskelig, særlig om man har flere kanaler. Uansett, prosessen kan være effektiv med PIM, Product Information Management.

PIM er et verktøy for markedsførere, produkteiere og produksjefer for å skape markedsførings- og salgsinformasjon rundt produktene og håndtere alt produktrelatert innhold (tekst, media etc) på ett sted. Denne informasjonen kan deretter bli fordelt fra PIM til ulike salgs- og markedskanaler. Med et PIM-system har du rett og slett full kontroll over all informasjonen som gjør at du kan selge ditt produkt, samtidig som budskapet du formidler blir konsistent på tvers av kanaler.

PIM-systemer forenkler også produksjonen av skriftlig materiale og kataloger. Store og små kataloger, trykt reklame og mye mer kan produseres ved noen få klikk. Informasjonen i PIM-systemet er synkronisert med Adobe Creative Suite, og informasjonen i ditt markedsmateriell oppdateres fortløpende med den rette informasjonen og egenskaper for hvert eneste produkt. Du unngår også feil da PIM-systemet har den eneste informasjonen og riktig versjon av produktinformasjonen.

Men hvordan virker egentlig PIM? Et PIM-system henter SKUs, produkt-ID og rådata fra backend-systemer som ERP og PLM. Markedsførere, produkteiere og produksjefer kan så berike produktene i PIM, ved å legge produkthistorier og visuelle elementer som gjør produktet salgbart. Straks produktet er komplett, blir det lagt til i et sortiment som deretter blir optimalisert og tilpasset til de ulike kanalene og målgruppene. Når produktene og sortimentet er klart for publisering eller oppdaterig, vil PIM-systemet levere konsistent, nøyaktig og oppdatert innhold og media fra den ene kilden til alle kanaler, hvis ønskelig også på ulike språk.

Ved å bruke PIM for å effektivisere produksjonen og vedlikeholdet av store mengder produktinformasjon, sparer du verdifull tid når du jobber med produktinformasjon for ditt omnikanalsalg.

Del artikkel: