2017 er snart historie, og ett nytt år banker på døren.
Vi har spurt én konsernsjef, fem netthoder og én organisasjonssjef om deres tanker knyttet til året som kommer.
Alle ble presentert disse tre spørsmålene:
- 1). Businessmessig: Hva skal du gjøre i 2018?
- 2). Privat: Noen nyttårsforsetter for 2018?
- 3). Hva skal du ikke gjøre i 2018?
René Eide Natvig, nettbutikksjef Babybanden.no
1). For 2018 er inspirasjon ett nøkkelord hos oss i Babybanden. Vi skal bruke mye tid på å utvide horisonten når det gjelder nye kategorier og produkter.
Personalisering hadde stor plass hos oss i 2017, og får ikke mindre plass i 2018. Neste år vil også butikkene våres knyttes tettere opp mot nettbutikken slik at våre kunder vil få en enda mer sømløs opplevelse av å shoppe hos Babybanden. Vi skal levere på kundens premisser, ikke på utviklerens. Så Yngve i Mystore skal bli bra lei av meg i 2018.
2). Her er stikkordet struktur. Etter noen år med prøving og feiling er vi endelig inne på riktig spor, så nå kan vi fokusere mer på de tingene som gir gode resultater. Som gjør at hverdagen kan struktureres mer og at jeg selv får enda mer tid til barna, kone og venner.
Sånn helt privat, så har jeg ett motsatt forsett enn hva folk pleier. Jeg skal spise og lage mer mat. God mat. Livet er for kort for posesupper.
3). Jeg skal bruke mindre tid på å famle i blinde. Benytte meg mer av ressursene rundt meg. Privat så står kanskje det å ikke bruke hele budsjettet på kjøkkenutstyr ganske høyt.
Einar Øgrey Brandsdal, eier og administrerende direktør i Brandsdal Group
Foto: Bjørn Skomakerstuen 1). 2018 blir et år vi kommer til å fokusere mer på bunnlinje. Vi har hatt flere år hvor vi har forsøkt oss på en del på det ene og det andre. Nå spisser vi oss mer inn på det vi har lykkes med, og satser på at 2018 blir det beste året noensinne.
2). Ja, i år har jeg planer om å bli enda sprekere. Jeg har seks søsken. Målet er at jeg skal bli best av alle i to ulike sommerløp. Er allerede godt i gang med trening 4-5 ganger i uken. I tillegg diskuterer vi på jobben om vi skal motivere flere til å løpe et maraton. Har aldri løpt maraton før, og tenker 2018 er et perfekt år for å gjøre dette. Målet er å komme under tre timer og 50 minutter - eller i alle fall fire timer. Kall det gjerne 40-årskrisen 😉
3). Businessmessig så skal vi ikke slutte å ha fokus på det som virkelig går bra. Vi skal heller ikke slutte å rose og motivere våre ansatte. Så skal vi heller ikke slutte å trene på jobben som vi har gjort i felleskap tre ganger i uken i arbeidstiden.
Privat skal jeg begrense mine kritiske meninger på sosiale medier. Det er ikke alltid like lett, men det gjør livet mye enklere og gjør at familielivet går litt lettere.
Eirik Fuglestad, nettgründer Motehus.no og Strikkemekka.no
1). Større fokus på vår satsing i Skandinavia, øke lønnsomheten og skape sterkere vekst.
2). Bli bedre på sykkelen og slå flest mulig i kompisgjengen.
3). Spise mindre pizza og ikke bli «lurt» av noen selgere. Selgere lover som regel gull og grønne skoger, men av erfaring så er det mye bedre å gjøre så mye som mulig «inhouse».
Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef Elkjøp Nordic
1). Fortsette den sterke vekstreisen med Elkjøp, og vi har som mål å passere 37 milliarder i omsetning. Jeg har et fantastisk team, og føler jeg er privilegert som får lov til å lede Elkjøp. Det er flere underliggende drivere som er svært positive for bransjen innenfor de fleste kategorier, noe som gjør at jeg er svært optimistisk for 2018. I tillegg fortsetter vi å vokse innenfor våre satsingsområder: Kjøkken, gaming, B2B og tjenester. Vi er en maskin som fortsatt har uante muligheter.
2). Slå min maratontid i 2017 som var en nedtur. Men det spørs. Trendkurven tilsier egentlig enda dårligere tid i 2018.
3). I 2018 skal jeg ikke på hytta i vinterferien, men til Mauritius. Det blir litt annerledes, men gleder meg til sol og varme. I jobbsammenheng skal jeg unngå eksterne foredrag med mindre det er helt spesielt og interessant for Elkjøp. Det er mange synsere der ute, spesielt en del professorer innenfor økonomi som ikke har greie på alt det de uttaler seg om. Selv om jeg er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole, er jeg noen ganger overrasket over noen av professorenes uttalelelser om handel.
Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke
1). Virke har nettopp passert 21 000 medlemmer og skal fortsette å vokse i 2018. Vi skal være hovedorganisasjonen for tjenestenæringene og jobbe for at det blir mer gunstig å investere i virksomhet, enklere å drive virksomhet og mer lønnsomt å drive seriøst. Jeg håper også 2018 blir året vi får fjernet momsfritaket for utenlandsk netthandel.
2). Nei, nyttårsforsetter er bare til for å brytes. Man kan ikke planlegge for alt. Jeg griper mulighetene når de kommer!
3). Jeg skal ikke se meg tilbake. Det har jeg heller aldri gjort. Aldri vær redd for å feile. Livet går videre, og godt er det.
Silje Landevåg, Get Inspired-gründer
Foto: Get Inspired 1). Jeg har lenge jobbet med en ny forretningside for Get Inspired. Den lanserer vi på vårparten i 2018, så det gleder jeg meg innmari mye til. Ellers så blir jeg sittende i stolen som markedssjef frem til vi finner riktig person til å overta stillingen min. Da går jeg over som forretningsutvikler. Det gleder jeg meg også til.
2). På privaten så har jeg egentlig ikke så mange nyttårsforsetter. Fortsette den gode flyten fra 2017 kanskje? Mitt personlige mål er nå å bli seriegründer, men det blir jo mer rettet mot jobb igjen.
3). Jeg er dyktig til å hele tiden evaluere jobben jeg gjør. Jeg bruker mye tid på hva vi skal gjøre mer av, og hva jeg skal gjøre mindre av. Jeg kommer til å fortsette å ha stålfokus på å gjennomføre de viktigste arbeidsoppgavene. Det gjør at jeg kommer til å prioritere bort tid til oppgaver som ikke fører meg til målet.
Privat så har jeg det egentlig ganske bra. Det er ikke noen spesielle, store grep jeg ønsker å ta. På samme måte som på jobb så prøver jeg også å ha det best mulig rundt meg. Er det noe som ikke fungerer så tar jeg som regel tak i det og prøver å forbedre situasjonen.
Kenneth Dreyer, Freddystore-gründer
Foto: Bjørn Skomakerstuen 1). 2018 blir året vi tar inn over oss at vi er ledere av et selskap som ikke lenger bare er oss gründerne. Vi skal bli flinkere til å prioritere hvordan tiden vår brukes, vi skal omringe oss med flere dyktige folk og vi skal rigge oss for videre vekst.
Vi kommer til å lansere nye nettbutikker i våre eksisterende markeder og jeg håper at 2018 blir året hvor vi endelig får lagt litt ordentlig fokus på Sørøst-Asia.
2). Det å være gründer er altoppslukende, og det jeg angrer mest på er alle årene hvor personlig helse har blitt satt til side. I 2017 fokuserte jeg på å spise sunnere, bevege meg mer og lage mer av egen mat. I 2018 ønsker jeg å fortsette med dette, med enda mer fokus på sunnere mat og gjøre aktivitet mer morsomt.
I korte trekk; i 2018 skal jeg ikke la business sluke all tid og fokus.
3). Kjøpe Bitcoin.