En undersøkelse utført av Market.se viser at 6 av 10 spurte er fornøyde i sin butikkjobb, men hver sjette er misfornøyd eller veldig misfornøyd. Undersøkelsen er utført i Sverige.
Konfliktskyhet scorer høyest når de skal rangere hva som gjør de mest misfornøyd. Stina Josefsson, funksjonssjef avtale og forvaltning for Handelsanställdas förbund sier at slik oppførsel fra sjefene ofte eskalerer.
- Problemer i det psykososiale arbeidsmiljøet handler ofte om konflikter som bunner ut i dårlig lederskap. Sjefene tar ikke tak i konfliktene, som leder til at de eskalerer, sier Josefsson.
I tillegg viser undersøkelsen at mange er misfornøyde med at deres kompetanse ikke blir tatt vare på.
- Jeg tror det handler om bristende dialog. Selskapene dette gjelder gjør ingen kompetanseinvesteringer.
Josefsson avslutter med å fortelle hva hun mener slags egenskap sjefene burde fokusere på.
- De må lytte og diskutere mer med personalet. De må undersøke hvilke problem som finnes og involvere medarbeiderne i arbeidet med å finne en løsning. Det fins mye uutnyttet kunnskap hos personalet.
Blant gode egenskaper som en sjef bør inneha, trekkes det frem i undersøkelsen at sjefen bør ha gode kommunikative egenskaper, høy kompetanse og være fleksibel for å finne løsninger.
Hele undersøkelsen kan du lese om her (bak betalingsmur).