I november og desember vil 21 prosent av nettkjøpene i Norge komme fra mobile enheter. Det er økning på 39 prosent fra i fjor, og plasserer nordmenn på topp i Norden. De tilsvarende andelene forventes å bli 15,3 prosent i Finland, 18,9 prosent i Danmark og 19,5 prosent i Sverige. Helt i Europa-toppen ligger England med 24 prosent.
Det viser en analyse, Adobe Digital Index, av nettjulehandelen basert på 20 milliarder besøk i 4 500 nettbutikker over hele verden.
- Det er ikke bare i Norge at stadig flere tar frem mobilen når det skal handles. I Europa generelt opplever man en solid vekst på mobile transaksjoner. Trenden skyldes blant annet at mobilskjermene har blitt større og at vi har blitt tryggere på å handle mens vi er på farten, sier Malin Bodolla som er nordisk markedssjef hos Adobe.
Adobe forventer at den norske julenetthandelen øker med 7 prosent sammenlignet med i fjor.
Starten for julehandelen varierer fra land til land, og erfaringsvis er det flere uker til det virkelig tar av. I Norge forventes netthandelen å nå sitt høydepunkt torsdag 11. desember, med et samlet beløp på 260 millioner kroner. Dette er også den travleste dagen i Danmark og Finland. Svenskene ventes å ha litt mer is i magen, og vil nå sin topp 15. desember.