Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Hvert femte julekjøp gjøres på mobile enheter

Ole Martin N. Evensmo

Den tradisjonelle datamaskinen er på vikende front når nordmenn skal handle julegaver. I år ventes hvert femte nettkjøp å bli utført fra en smarttelefon eller et nettbrett. Det er økning på 39 prosent fra i fjor.

ANNONSE

I november og desember vil 21 prosent av nettkjøpene i Norge komme fra mobile enheter. Det er økning på 39 prosent fra i fjor, og plasserer nordmenn på topp i Norden. De tilsvarende andelene forventes å bli 15,3 prosent i Finland, 18,9 prosent i Danmark og 19,5 prosent i Sverige. Helt i Europa-toppen ligger England med 24 prosent.

Det viser en analyse, Adobe Digital Index, av nettjulehandelen basert på 20 milliarder besøk i 4 500 nettbutikker over hele verden.

- Det er ikke bare i Norge at stadig flere tar frem mobilen når det skal handles. I Europa generelt opplever man en solid vekst på mobile transaksjoner. Trenden skyldes blant annet at mobilskjermene har blitt større og at vi har blitt tryggere på å handle mens vi er på farten, sier Malin Bodolla som er nordisk markedssjef hos Adobe.

Adobe forventer at den norske julenetthandelen øker med 7 prosent sammenlignet med i fjor.

Starten for julehandelen varierer fra land til land, og erfaringsvis er det flere uker til det virkelig tar av. I Norge forventes netthandelen å nå sitt høydepunkt torsdag 11. desember, med et samlet beløp på 260 millioner kroner. Dette er også den travleste dagen i Danmark og Finland. Svenskene ventes å ha litt mer is i magen, og vil nå sin topp 15. desember.

Del artikkel: