I 1956 dannet FN den internasjonale CMR-konvensjonen, som omhandler juridiske spørsmål vedrørende internasjonal veitransport. Alle europeiske land har vedtatt denne loven.
Dette betyr at hvis transportøren er ansvarlig for skadet eller tapt pakke under internasjonal veitransport, dekker de ifølge CMR-konvensjonen opp til 8,33 SDR per kg skadet eller tapt gods. Dette tilsvarer ca 83 NOK. Som igjen betyr at en iPad med en verdi på 5000 kr, og som veier 650 g, blir skadet  under transport, vil kompensasjonen være på: 0,650 kg x 83 NOK = 54 NOK. Avsenders tap vil da være 4946 NOK.
Noen land har dog en annen lov når det gjelder nasjonal veitransport, dvs. veitransport innenfor et lands grenser.
Hvor er det verste stedet å miste en pakke?
Norge, Sverige og Finland har hver sin egen nasjonale transportlovgivning, som sier at transportøren på nasjonal veitransport dekker opp til 17 SDR per kg skadet eller tapt gods. Dette tilsvarer ca 177 NOK. En iPad vil dermed bli dekket med 177 NOK på riksveitransport i Norge, Sverige og Finland, og avsenders tap vil være 4823 NOK.
Danmark har ingen nasjonal transportlovgivning og danske transportører er derfor ubegrenset ansvarlig for skader eller tap av pakker under nasjonal veitransport, med mindre transportøren da velger å bruke reglene fra NSAB2000 eller CMR-konvensjonen, der erstatningsbeløpet utgjør 8,33 SDR. Ikke overraskende bruker de fleste danske operatører derfor NSAB2000 eller CMR-konvensjonen på nasjonal veitransport.
I Storbritannia blir skadet eller tapt gods under nasjonal veitransport beregnet ut fra RHA2009, og dekker opp til £ 1.3 per kg skadet eller tapt gods (ca 17 NOK). Dette betyr at en iPad i Storbritannia er rekordlavt dekket, med bare 9 NOK, og avsenders tap blir det høyeste med 4991 NOK.
Kompensasjon ved riksveitransport avhenger dermed helt av lovgivningen i landet, der Storbritannia er den største taperen. Heldigvis kan bedrifter sikre seg mot lav kompensasjon på skadet eller tapt gods.
Pakkeforsikring sparer deg for penger
Som selskap er det verdt å vurdere om du har råd til å bære mulige tap fra skadet eller tapt gods under transport. For å unngå å lide økonomiske tap, kan en løsning være å forsikre forsendelsene. Dette kan gjøres enten gjennom en årlig avtale, eller kun i spesielle tilfeller når varer av særlig høy verdi skal sendes.
Les hvordan nettbutikken Koekken24.dk forsikrer sine sendinger.
Fakta:
- SDR (Special Drawing Rights) er det internasjonale pengefondets regneenhet og blir blant annet brukt for oppgjør i økonomiske saker. SDR er basert på valutaene: EURO, japanske yen, britiske pund og amerikanske dollar.
- NSAB2000 er en avtale mellom nordiske speditørforbund og nasjonale transportorganisasjoner i Danmark, Norge, Sverige og Finland. NSAB er ikke et juridisk rammeverk, men et kontraktsmessig grunnlag som transportører kan velge å følge.
- Road Haulage Association er en bransjeforening for britisk veitransport og frakt/logistikkoperatører, og har mer enn 100.000 britiskregistrerte HGVs. Medlemmer av foreningen frakter varer under transportvilkår i RHA2009 for nasjonal veitransport.
- Les mer om pakkeforsikring.
- EDI-Soft er et Delivery Management softwareselskap. Les mer om EDI-Soft.