SPONSET INNHOLD

Hvorfor pakkesporing er så viktig for B2B-forsendelser

Hvorfor pakkesporing er så viktig for B2B-forsendelser

På tross av dagens forventning om pakkesporing av forsendelser, er det fortsatt store forskjeller på pakkesporing på B2B-forsendelser sammenlignet med B2C.

Track & Trace kan være nærmest ikke-eksisterende ved B2B-forsendelser. Men hvorfor er det slik?  Forsinkelser i B2B-forsendelser kan ofte få store økonomiske konsekvenser, og kan ha avgjørende betydning for mottakerens daglige drift.

Synlighet er en viktig del av leveringsprosessen som gir mottakeren tryggheten av å vite hvor pakken er og at den blir levert til riktig tid. Dette gjelder uansett om mottakeren er en forbruker eller en bedrift. Synlighet i form av Track & Trace for B2B-leveranser gir ikke bare trygghet, det er også nødvendig for at både leverandør og kunde skal kunne effektivisere prosessene sine.

Nøyaktige B2B-leveranser er avgjørende for mottakerbedriften og dens daglige drift. Det er derfor en fordel om mottakeren kan spore forsendelsen, slik at de kan planlegge driften i henhold til leveringstidspunktet, og bli varslet dersom forsendelsen blir forsinket, skadet eller borte. Denne informasjonen gjør det også mulig for leverandøren å handle så tidlig som mulig for å rette opp feil i fraktprosessen, gjerne allerede før kunden legger merke til problemet. I tillegg til mer fornøyde kunder, reduserer Track & Trace også arbeidsmengden hos leverandøren med tanke på antall henvendelser fra kundene om forsendelsene. Med dette i bakhodet, kan man lure på hvorfor ikke flere selskaper som utfører B2B-leveranser, tilbyr Track & Trace for forsendelsene sine, når teknologien finnes og allerede er i bruk til B2C-forsendelser.

Den norske elektronikkgrossisten Berggård Amundsen & Co AS tilbyr Track & Trace av sine B2B-forsendelser når de leverer elektrisk utstyr til elektrikere, kraftverk og byggeplasser i Norge. Track & Trace er faktisk med på å heve kvaliteten på leveransene deres.

- Track & Trace er uunnværlig i vår leveringsprosess

Berggård Amundsen investerte i en løsning som gir rask sporing av alle leveranser i hele konsernet, sier logistikksjef Rolf Inge Danielsen:

- Kundene våre får ikke gjort jobben sin hvis de ikke får levert varene sine til riktig tid. Track & Trace er derfor en uunnværlig del av leveringsprosessen vår, fordi vi kan spore forsendelsene og varsle kundene våre. Vi bruker flere forskjellige transportselskaper, som hver dag leverer pakker fra hovedlageret og våre 25 servicesentre over hele Norge. Med så mange forskjellige transportselskaper og ruter kan det være tidkrevende å spore forsendelsene. Vi har investert i et fraktsystem som samler alle sporingsdata på ett sted, og som er integrert med både WMS-systemet på hovedlageret, Astro, og ERP-systemet M3 som brukes på våre 25 servicesentre. Dette gir oss bedre Track & Trace og sørger for at alle ansatte hos Berggård Amundsen kan spore leveransene i hele konsernet.

Ettersom Track & Trace gir større synlighet, får leverandørene anledning til å følge med på transportselskapene med tanke på endringer i kvalitet og pålitelighet. Dette gir leverandørene en fordel når de forhandler avtaler med transportselskapene.

På denne måten kan Track & Trace også gi fordeler til leverandørene selv, ikke bare til kundene. Med dagens økende krav til logistikk og leveringsprosess, bør Track & Trace være en viktig del av alle typer leveranser, både B2C og B2B.

Fakta

  • Track & Trace lar mottakeren se hvor pakken befinner seg og når den forventes levert.
  • Track & Trace kan foregå på flere måter, via SMS, e-post, telefon eller nettbasert sanntidssporing.
  • Berggård Amundsen har hovedlageret sitt i Ski, i tillegg til 25 servicesentre over hele Norge.
  • Berggård Amundsen sender mellom 20 000 og 50 000 pakker hver måned til kunder i Norge.
  • Berggård Amundsen tilbyr Track & Trace via nettbutikken og på telefon, og varsler kundene på SMS og e-post når pakken sendes fra lageret og når den er klar til henting.

Del artikkel: