Som følger av at færre kunder besøker IKEAs varehus, satser møbelgiganten nå på såkalte planleggings- og bestillingsbutikker. I første omgang skal det åpnes én i Karl Johan på 600 kvadratmeter i februar-måned. Det opplyser E24.
Butikkene vil ikke inneholde varer, men gir kundene mulighet til å bestille kjøkken og soverom, samt tilbud om interiørdesign-tjenester. Varene bestilles deretter på nett og sendes hjem. IKEA har allerede tilsvarende butikk-konsept i Storbritannia og USA.
- Vi starter med Oslo, og vi ser at det er muligheter også på østkanten i hovedstaden før vi ser til andre steder i Norge, sier sjef for Ikea Retail i Norge, Clare Rodgers, til E24.
Skrotet varehus og servicesentre
Med planleggings- og bestillingsbutikker slipper kundene å dra til de store varehusene for å finne løsninger til hjemmet. Tidligere i år stoppet IKEA utbyggingen av fire nye varehus.
IKEA har også tidligere testet "servicesentre", som skulle være en kombinasjon av netthandel, inspirasjon og et sted for planlegging der kundene kunne få tegnet opp løsninger og bestille varer. Disse ble imidlertid lagt ned i august.
- Det var god lærdom, og vi har tatt med oss erfaringen inn i dette nye konseptet. For meg personlig er den største lærdommen at vi åpner dette nye konseptet med tanke på å fortsette å forandre det, sier Rodgers.