Planen er å åpne IKEA service & pick-up point på Skøyen i Oslo i august, opplyser Ikea i en pressemelding.
- Det er utrolig spennende for oss i IKEA å komme til Skøyen. Det er ingen tvil om at kundene våre både i Norge og resten av verden ønsker en mer sentrumsnær beliggenhet. Samtidig velger stadig flere å handle på nett. Derfor endrer vi den 50 år gamle filosofien om å kun bygge varehus utenfor de store byene, sier Jan Christian Thommesen, kommunikasjonssjef i IKEA Norge.
IKEA service & pick-up point har som mål å gjøre det enklere å handle på nett. På Skøyen blir det vareutlevering og et 1000 kvadratmeter stort utstillingsrom, der kudene kan se, ta på og teste et utvalg av produktgruppene til møbelkjeden. I tillegg får kundene hjelp til å planlegge og bestille blant de 8 000 produktene i nettbutikken. Det blir altså ikke mulig å handle og deretter ta med seg varer hjem med én gang. Alle kjøp må skje på nett. På grunn av plassen kan ikke IKEA tilby kjøttboller eller annen servering.
Dette blir Ikeas service & pick-up point nummer tre i Norge. Det første åpnet i Tromsø juni 2015 og det andre ble åpnet i Ålesund i januar 2016. Ikea har tidligere uttalt at deres service & pick-up point er et pilotprosjekt.
Tromsø var først ute i Norge med konseptet IKEA Service & Pick-up. Dette er både en vareutlevering og et 500 kvadratmeter showroom. Her får du hjelp til å planlegge, bestille og hente produkter fra IKEA.no. Nå kommer konseptet til Oslo.
Les også vårt intervju med Ikeas nettbutikksjef, der han letter på sløret i forhold til hvor mye Ikea nå selger på nett.