IKEA har avvikende regnskapsår, fra 1. september til 31. august. I perioden solgte IKEA-gruppen for totalt 34,2 milliarder euro. Det samlede salget regnet i euro økte med 7,1 prosent.
Kina er fortsatt et av de raskest voksende markedene for den svenske interiørkjeden. Også i Australia, Canada og Polen oppleves en rask vekst. Mens Tyskland holdt stillingen som det største markedet, tett fulgt av USA. Ekspansjonen vil fortsette fremover og IKEA åpner sine første varehus i India og Serbia neste år.
– IKEA hadde igjen et godt år, med 783 millioner besøk på varehusene våre. I alle møter med kundene ønsker vi å levere kvalitetsprodukter og inspirere dem til å skape vakre hjem. Fjorårets fokus på temaet «Alt dere trenger for å være sammen», som dreide seg om mat og det som skjer i og rundt kjøkkenet, ble satt pris på av kundene og var en stor suksess, sier Peter Agnefjäll, konsernsjef og CEO i IKEA-gruppen i en pressemelding.
I satsingen mot å bli verdensledende, konsentrerer IKEA seg enda mer om å integrere fysisk og netthandel. I tillegg åpnet IKEA 12 nye varehus og 19 service & pick-up points i løpet av fjoråret, et arbeid som vil støttes gjennom utviklingen av et stadig mer fleksibelt distribusjonsnettverk, melder IKEA.
Â