I går gikk Ikea Norge ut med tall for deres 2015-regnskapsår. Møbelgiganten omsatte for 7 milliarder kroner, en vekst på hyggelige 7,3 prosent. Resultatet er dog kraftig redusert fra 385 til 49 millioner kroner, primært på grunn av den svakere kronen.
I pressemelding står det bare en setning om netthandel, den har doblet seg fra 2014, forteller selskapet. Netthandel.no tok derfor kontakt med Ikea. Ikeas norske netthandelssjef, Alexander Stern forteller om sterke tall, men også om noen spesielle utfordringer Ikea møter i Norge.
Ikeas toppsjef Peter Agnefjaell fortalt nylig at netthandel står for tre prosent av det globale salget til Ikea og at selskapet har et mål om ti prosent i løpet av 2020. Dette målet er Norge allerede neppe langt unna.
Stern vil ikke være presis, men forteller til Netthandel.no at nettsalget utgjør mellom seks og ti prosent av totalsalget til Ikea Norge. Dette omfatter to typer salg. Den ene er rene nettbestillinger der kunden bestiller på nett og får levert hjem. Den andre er at kunden får levert til Ikeas eller Brings pickup-points.
For Ikea har en fraktutfordring, medgir Stern.
- I Tyskland og England er det mange kjeder som har solgt et bredt sortiment av møbler på nett lenge. Slik er det ikke her i Norge og vi må derfor bygge forståelsen for fraktkostnader, vi bor i et stort land. Folks kjøp av hjemme-elektronikk skaper forventinger om frakt til hundelappen, men vi må få kundene til å forstå at det er dyrere å få levert en 150 kilos treseters sofa, fortellers Stern til Netthandel.no.
Ikeas netthandelssjef forteller at det koster 500-600 kroner å få levert en sofa til mange steder i Norge, men blir avstandene lange som til mange mindre steder i for eksempel Nord-Norge, øker prisen. For selv om Ikea er kjent for flatpakkede vare, kan ikke sofaer og rammemadrasser pakkes sammen.
Ikea startet nettsalg i 2012 og selger nå 8000 varer på nett. Det er møbler til soverommet og stue, samt kjøkken som er de mest solgte kategoriene på nett, forteller Stern. Det er dog rundt 2000 varer Ikea ikke selger på nett.
- Mye av småvårene, det du normalt finner i første etasje på varehusene selger vi foreløpig ikke på nett. De er ikke pakket for å kunne sendes på nett, de trilles bare i enklere innpakking på paller, påpeker Stern.
Ikeas norske netthandelssjef forteller at selskapet snart skal åpne showroom og pickup-point i Ålesund etter modell fra Tromsø. Der har Ikea laget et 600 m2 stort utstillingsromsom kundene kan besøke, men all bestilling foregår over nett. Kundene kan så få levert hjem eller hente selv.
- Da vi åpnet i Tromsø, trodde vi dette bare skulle løfte salget i Tromsø, men i mange strøk av landet har folk andre forhold til avstander enn her i Oslo. Tromsø-åpningen har løftet salget i et mye større område enn hva vi trodde, forteller Stern.