I dag utgjør netthandelen cirka 5 prosent av Ikea sin totale omsetning. I fjor omsatte møbelgiganten for 35 milliarder euro, hvilket betyr at de omsatte for cirka 1,75 milliarder euro på nett og dermed er en av Nordens aller største nettaktører.
Konsernsjef Peter Agnefjäll regner med at nettandelen vil dobbles innen utgangen av dette tiåret. I et intervju med Sveriges Radio spår han en samlet omsetning for Ikea på 50 milliarder kroner ved starten på 2020. Det betyr at nettsalget skal opp til 5 milliarder euro. Samtidig er han tydelig på at varehusenes posisjon på ingen måte er truet.
I Norge har selskapet eksperimentert med flere mindre butikker, der kundene kan bestille varer via kiosk-i-butikk og hente varer de har kjøpt. Ikea-sjefen lover å fortsette å eksperimentere, men lover at kjernen i Ikea fortsatt vil være varehusene.
– Vi bygger et multikanals-Ikea, et Ikea der kundene kan ha kontakt med oss på ulike måter og der varehuset kommer til å fortsatt være hjertet i møtet mellom Ikea, våre medarbeidere, sortimentet og kundene.
Foruten netthandel har Agnefjäll stor tro på det kinesiske markedet. Der vokser de raskt, men potensialet er enormt mye større, påpeker Ikea-sjefen.
– I Sverige har vi 20 varehus på ti millioner innbyggere, det betyr har vi har omtrent to varehus per million. I Kina bor det vel en millard mennesker og vi har nå 21 varehus. Det er klart at vi må bygge mange varehus til innen vi er på samme nivå i Kina.