IKEA Norge er med på et globalt pilotprosjekt der selskapet tester ut konseptet «IKEA service & pick-up point» som er en hybrid av et varehus og en nettbutikk. Før sommeren i år åpnet et av verdens første IKEA service & pick-up points i Tromsø og i januar neste år åpner de også i Ålesund.
- I IKEA jobber vi hele tiden for å bli mer tilgjengelig for kundene våre. Mange som bor sentralt i Oslo har ikke bil, og foretrekker å handle i nærområdet eller på nett. Samtidig ønsker IKEA å øke kapasiteten til varehusene på Furuset og Slependen. Vi jobber med en løsning for begge varehusene, men det kan ta tid. IKEA Furuset trenger avlastning nå. Vi ser at et IKEA service & pick-up point sentralt i Oslo er veien å gå, sier kommunikasjonssjef i IKEA Jan Christian Thommesen i en pressemelding.
IKEA service & pick-up point skal gjøre det enklere å handle på nett. Det blir vareutlevering og et utstillingsrom for IKEAs største produktgrupper som kjøkken, soverom og bad. Der får kundene hjelp til å planlegge, bestille og hente produkter som er kjøpt i IKEAs nettbutikk.
Hvis IKEA finner et passende lokale i tide, kan det bli IKEA service & pick-up point i Oslo før neste sommer. Det globale pilotprosjektet avsluttes 1. september 2016 og IKEA Norge håper å finne et lokale i tide. IKEA antyder at selv om de eventuelt ikke klarer å finne lokaler i tide til å bli med i det globale testprosjektet, er det aktuelt å åpne sentralt i Oslo på et senere tidspunkt.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Tromsø var først ute i Norge med konseptet IKEA Service & Pick-up. Dette er både en vareutlevering og et 500 kvadratmeter showroom. Her får du hjelp til å planlegge, bestille og hente 8500 produkter fra IKEA.no.
IKEA har ikke offentliggjort omsetningstall for sin norske nettbutikk, men opplyser om at de har et mål om å tredoble netthandelen i Norge i løpet av fem år. Nylig innrømmet IKEAs toppsjef Peter Agnefjäll at de ikke har satset nok på netthandel, men at de likevel ser lyst på situasjonen. - Vi kunne vært raskere. Det innrømmer jeg. Men siden vi er sent ute, kan vi hoppe over et steg i den, sa IKEAs konsernsjef Peter Agnefjäll til CNBC. Blant grepene de nå gjør er å utbedre logistikken og få på plass nye nettsider. Målet er å øke nettsalget mye i årene som kommer. - I dag er vår netthandel 1 milliard euro. Det vil trolig være 5 milliarder euro innen 5-6 år, sa Agnefjäll.
Med én milliard euro i omsetning på nett i dag er IKEA etter hva Netthandel.no erfarer dermed nest størst i Norden på nettsalg, kun slått av Hennes & Mauritz.
(Foto:Â IKEA Norge)