Under 2017 vurderte møbelgiganten IKEA å selge produkter på andre netthandelsplattformer. Det ble spekulert i hvilke sider som da lå i sikte, hvor av både Alibaba og Amazon ble nevnt.
Nå meddeler toppsjef i Inter IKEA Torbjörn Lööf til Financial Times at møbelkjeden står klar til å teste salg av egne produkter på andre sider enn sin egen, som nettopp Alibaba og Amazon.
Dette er dog ikke den eneste satsningen møbelkjeden jobber med innen netthandel.
Felles plattform for møbler
I følge nettstedet ser selskapet også på muligheten for å lansere en egen Zalando-lignende netthandel for møbler.
Tanken er å lansere en felles plattform, hvor selskapet ikke bare skal selge sine egne varer, men også tilby konkurrentenes varer.
– Hva er mulighetene mellom de dominerende store, globale plattformene og selskapets nettside? Jeg tror det finnes mange muligheter, eksempelvis Zalando, som er plattformen for mote og klær. Jeg synes det er et veldig spennende område å utforske, sier Torbjörn Lööf til Financial Times.
IKEA har ikke vært i forhandlinger med aktuelle konkurrenter ennå, men er nå klare for å begynne diskusjonene rundt hvordan en plattform potensielt kan se ut.
- Det handler om å forme sin egen skjebne. Jeg tror at vi innen de neste fem, ti årene kommer til å se resultatet av det vi prater om i dag, en netthandelsplattforms utvikling, sier Lööf.