Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Influencere kan nĂ¥ selge produkter direkte i sine Instagram-innlegg

Influencere kan nĂ¥ selge produkter direkte i sine Instagram-innlegg
Med Instagram Checkout trenger man ikke lenger besøke nettbutikken for Ă¥ handle, da kjøp kan gjennomføres direkte i appen.
Foto: Kollasj av Ehandel.se
therese.karlsrud.haugen

Facebook deler detaljene bak den nye funksjonen, Instagram Checkout.

ANNONSE

NĂ¥ trenger du ikke lenger forlate Instagram for Ă¥ gjennomføre et kjøp, etter at appen lanserte handlekurven Instagram Checkout for en kort stund tilbake.

Dette er Ă©n av mange satsninger, som har blitt gjort i bilde-appen innen netthandel den siste tiden.

Les ogsĂ¥: Pinterest og Instagram genererer større ordre enn Facebook

Shop direkte i appen

Blant annet har mulighetene innen markedsføring blitt forbedret samtidig som det er blitt lansert "prislapper" pĂ¥ bildene. I tillegg kan ogsĂ¥ brukerne av appen legge inn sine favorittprodukter i en egen samling.

Man har imidlertid mĂ¥ttet klikke seg ut av Instagram og inn i nettbutikker for Ă¥ handle. Det er det som endres nĂ¥.

Kundene skal ikke behøve Ă¥ forlate appen i det hele tatt for Ă¥ kjøpe noe de finner her, og Instagram Checkout skal kunne nĂ¥s gjennom bĂ¥de stories og vanlige innlegg.

Flere store nettbutikker tester

Konseptet blir i disse dager testet ut i USA, og noen av selskapene som er utvalgt til Ă¥ delta er H&M, Adidas, Nike, Zara, Burberry og Michael Kors, skriver vĂ¥r søsternettside Ehandel.se, som ogsĂ¥ røper flere detaljer bak den nye funksjonen.

Les ogsĂ¥: H&M tester nytt konsept basert pĂ¥ Instagram

Det skal nemlig ikke bare handle om at kunder slipper Ă¥ forlate det sosiale nettverket for Ă¥ handle. Tanken til Facebook, som eier Instagram, skal være at influencerne ogsĂ¥ skal  selge produkter direkte i sine innlegg.

Influencers skal slippe diskusjoner

Dette skal testes allerede denne uken av et utvalg Instagram-kontoer, hvor et knippe influencere skal kunne "tagge" og linke direkte fra nettbutikker i sine innlegg.

Med lanseringen hĂ¥per Instagram Ă¥ unngĂ¥Â diskusjoner i kommentarfeltene rundt hva influenceren har pĂ¥ seg pĂ¥ bilder og hvor produktene isĂ¥fall kan kjøpes. Dette vil trolig gagne bĂ¥de nettbutikker, influencere og forbrukere.

Les ogsĂ¥: Etter trend med sosiale medier - nĂ¥ blir det vanskeligere Ă¥ returnere varer

Del artikkel: