NĂ¥ trenger du ikke lenger forlate Instagram for Ă¥ gjennomføre et kjøp, etter at appen lanserte handlekurven Instagram Checkout for en kort stund tilbake.
Dette er Ă©n av mange satsninger, som har blitt gjort i bilde-appen innen netthandel den siste tiden.
Les ogsĂ¥: Pinterest og Instagram genererer større ordre enn Facebook
Shop direkte i appen
Blant annet har mulighetene innen markedsføring blitt forbedret samtidig som det er blitt lansert "prislapper" pĂ¥ bildene. I tillegg kan ogsĂ¥ brukerne av appen legge inn sine favorittprodukter i en egen samling.
Man har imidlertid mĂ¥ttet klikke seg ut av Instagram og inn i nettbutikker for Ă¥ handle. Det er det som endres nĂ¥.
Kundene skal ikke behøve Ă¥ forlate appen i det hele tatt for Ă¥ kjøpe noe de finner her, og Instagram Checkout skal kunne nĂ¥s gjennom bĂ¥de stories og vanlige innlegg.
Flere store nettbutikker tester
Konseptet blir i disse dager testet ut i USA, og noen av selskapene som er utvalgt til Ă¥ delta er H&M, Adidas, Nike, Zara, Burberry og Michael Kors, skriver vĂ¥r søsternettside Ehandel.se, som ogsĂ¥ røper flere detaljer bak den nye funksjonen.
Les ogsĂ¥: H&M tester nytt konsept basert pĂ¥ Instagram
Det skal nemlig ikke bare handle om at kunder slipper Ă¥ forlate det sosiale nettverket for Ă¥ handle. Tanken til Facebook, som eier Instagram, skal være at influencerne ogsĂ¥ skal selge produkter direkte i sine innlegg.
Influencers skal slippe diskusjoner
Dette skal testes allerede denne uken av et utvalg Instagram-kontoer, hvor et knippe influencere skal kunne "tagge" og linke direkte fra nettbutikker i sine innlegg.
Med lanseringen hĂ¥per Instagram Ă¥ unngĂ¥Â diskusjoner i kommentarfeltene rundt hva influenceren har pĂ¥ seg pĂ¥ bilder og hvor produktene isĂ¥fall kan kjøpes. Dette vil trolig gagne bĂ¥de nettbutikker, influencere og forbrukere.
Les ogsĂ¥: Etter trend med sosiale medier - nĂ¥ blir det vanskeligere Ă¥ returnere varer