Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ingvild Moens 3 råd til norske nettbutikker

Ingvild Moens 3 råd til norske nettbutikker
Ingvild Moen fra Resonate.
Stian Schloesser Moeller
Magnus Hjelle

SoMe-ekspert Ingvild Moen er tredje person ut i sommerens artikkelrekke der vi fokuserer på å gi gode råd til norske netthandelsaktører.

ANNONSE

Vi har bedt jurymedlemmene i Netthandelsprisene som deles ut på Load i september om å komme med konkrete råd til hva norske netthandelsaktører bør fokusere på. Tredje personer ut er Resonates Ingvild Moen.
Her kan du lese flere gode sommerråd om netthandel. 

Ingvild Moen

Resonate har en pedagogisk og konkret tilnærming til digital kommunikasjon og sosiale medier. Ingvild Moen grunnla byrået juni 2013. Resonate var et resultat av et ønske om å jobbe langsiktig med et fåtall kunder, for få mer ut av arbeidshverdagen.
 
De jobber i dag med tett kunder som Grilstad, Orkla, DNB, JM Norge og Miljødirektoratet, samt holder ukentlig foredrag om ny teknologi, kommunikasjon og sosiale medier i inn- og utland.

Ingvild Moen har jobbet med operativ og strategisk merkevarebygging i sosiale medier for mellomstore og store bedrifter siden 2009. I 2014 ble hun kåret til Årets Sosiale Medier Personlighet på Social Media Days 2014 (Norges største konferanse om sosiale medier). I 2016 var hun på shortlist til Årets beste foredragsholder i regi av ANFO.

1) Bruk annonsemuligheten for det de er verdt

Ha en todelt strategi i sosiale medier: Bruk annonsemulighetene for det de er verdt ved å segmentere godt og fokusere på å konvertere, og bygg merkevaren til siden din parallelt (ved å fokusere på engasjerende innhold, og skape poster som folks tommel stopper opp ved). 

2) Stikk deg ut blant aktørene

Skill deg ut, finn din egen stemme. I snitt, scroller vi 91 meter på Facebook på mobilen hver eneste dag. 91 meter. Det er derfor viktig at du finner en tone og stemme som gjør at folk stopper opp ved dine innlegg. Folk engasjerer seg lettest med bedrifter og nettbutikker som er gode til å sette brukeren i sentrum. Tenk alltid "What's in it for them" når du poster, og bruk for eksempel heller ord som "du" enn ord som "vi". Ikke "Vi har fått inn en nyhet", men heller "Har du sett denne nyheten?"

3) Ta i bruk mulighetene Instagram gir

Bruk Instagram Stories og Instagram shopping. Særlig om du har en yngre målgruppe, eller om du har visuelt gode produkter, vil Instagram bli en viktig plattform framover. Sett i gang med Instagram Shopping (det er åpnet for dette i Norge nå), og tagg produkter direkte i postene dine. Begynn også å lage Instagram Stories hvor du leker med funksjonene. Start med 2-4 bilder som til sammen blir en historie. Tallene peker oppover for Instagram stories, og i følge en studie i USA, fører én av fem publiseringer til direktemelding til bedriftene (og direktemeldingene er ofte spørsmål som "har dere den i grønn, hvor kan jeg kjøpe"). 
 
Moen legger til at om hun skulle komme med et tips til ville det vært å fokusere på kundeservice, Messenger og chat framover, da vi ser at stadig flere ønsker direktekontakt. Det bygger også lojalitet når det gjøres på en god måte. 
 

Del artikkel: