I 1999 begynte unge Herr Jacobsen å kjøpe inn noen få luftvåpen og softguns til butikken til pappa.
Det ble gradvis en suksess og i 2003 så også den første nettbutikken dagens lys. Nettbutikken het Gauken.no.
- Nettbutikken laget jeg selv og standarden var vel så som så, men det funket til en viss grad, forteller Eirik S. Jacobsen til eHandel.com. I dag er han daglig leder og eier av nettbutikken Game-On og tilhørende butikk og pickup-point i Sandnes.
Traff blink med ny strategi
For 11 år siden, i 2005, bestemte han seg for å løsrive seg fra far og startet egen fysisk butikk med paintball, luftvåpen og softguns i Stavanger sentrum. Han hadde på dette tidspunktet ingen nettbutikk tilknyttet den nye butikken.
Satsing ble ikke akkurat noen pangsuksess, avslører Jacobsen.
- Dette funket definitivt ikke og jeg kom tilbake til pappa med varene som jeg hadde igjen under armen.
I 2007 flyttet faren utenlands. Da benyttet poden muligheten til å justere strategien for selskapet som frem til da hadde satset mye på brukte varer.
- Jeg solgte ut det som pappa hadde av brukte ting og fokuserte på å dreie varesortimentet over til det vi driver med nå, forteller Jacobsen og legger til at også nettbutikken ble fornyet og navnet ble endret til Game-on.no. På dette tidspunktet begynte han å markedsføre konseptet også.
Tiltakene gav umiddelbar effekt. Salget doblet seg på ett år og har økt gradvis år for år siden gang.
- Vi har ikke hatt et eneste år med røde tall på bunnlinjen, smiler Jacobsen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Selskapet har i dag fem ansatte på fulltid og tre på deltid. Med ryggen til ser du, fra venstre, Anders Jonassen og Søren Vestergaard.
I 2015 omsatte de for 24 millioner kroner. Noen stor økning i 2016 blir det neppe, men det plager ikke Jacobsen nevneverdig.
- Klarer vi 25 millioner kroner i år så er vi fornøyde. Vi vil heller selge for 25 millioner kroner og ha 500 000 igjen på bunnlinja enn å selge for 50 millioner kroner og gå 500 000 i minus.
Problematisk varesortiment
At nordmenn gjerne kjøper lekevåpen på nett har Game-On bevist, men det er ikke bare lett å være innehaver av Game-On. En utfordring er at nettbutikken nektes å kjøpe søkeord via Google Adwords. Det er også begrenset hva de får gjøre på Facebook grunnet amerikanernes strenge policy innen "våpenlignende gjenstander".
Les også: Får ikke annonsere på Google og i sosiale medier
- Heldigvis fikk vi bygget opp en stor kundedatabase før disse lovene ble for strenge. Vi lever greit på fornøyde kunder, word-of-mouth og en generelt meget sosial profil, men det å holde salget stabilt er krevende uten disse annonseringsmulightene, medgir Jacobsen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Eirik S. Jacobsen fra Game-On selger bl.a. luftvåpen, paintballgevær, startpistoler og kniver til fredfulle nordmenn. Likevel får han ikke lov til å markedsføre sine produkter slik han ønsker grunnet strenge regler hos de store amerikanskeide markedsføringskanalene.
Økende netthandel fra utlandet gir også Jacobsen grå hår.
- Det å drive nettbutikk i Norge er gøy, men kan også være utfordrende. Spesielt i et så smalt segment som vi opererer i. Våre kunder er typisk menn mellom 18-35 og de er normalt sett rimelig oppdaterte på netthandel og utenlandske konkurrenter. Det å måtte konkurrere med for eksempel amerikanske nettbutikker er hardt.
Utenlandske nettbutikker har også fått med seg Norges særegne regler for nettimport fra utlandet. Med litt ekstra triksing kan også varer med en verdi på mer enn 350 kroner lett importeres til Norge, forteller Jacobsen.
- Veldig mange sender bestillinger som gave og "varetester". Som mottaker slipper man da unna både merverdiavgift og toll. Dette er vanskelig å konkurrere mot.
Siktet innstilt på Sverige og Danmark
Selv selger Game-On i hovedsak til det norske markedet, men får av og til også inn ordre fra både Sverige, Danmark, Russland og USA. Noen større utenlandssatsing er likevel ikke noe tema nå.
- Vi snuser litt på Sverige og Danmark, men det er tidkrevende. Det vil nok ikke skje noe der før om et år eller to. Imens så har vi fullt fokus på å levere den perfekte kundeopplevelsen her og nå til våre kunder, sier den offensive nettbutikkeieren.
Helt til slutt – våre nettsider leses er myntet på netthandelsgründere. Hva er ditt beste gründerråd til de som nå står i startgropen?
- Mitt beste råd til de som skal starte opp, er å legge en god plan på hva du vil oppnå før du setter i gang. Det er mye som skal ordnes og mye som skal legges til rette. Kjøp ikke på kreditt. Altfor mange tror det dessverre bare er å skaffe en leverandør og hive produktene ut på nett. Det kreves ekstremt mye jobbing og tunga bent i munnen og ikke minst ha alt på det rene med det offentlige. Men mest av alt så er rådet: Følg magefølelsen og ikke la deg påvirke av andre!
(Alle foto: Atle Skogli)