Coop i Danmark melder at de har inngått et samarbeid med Konica Minolta som skal sikre deres vel 1100 butikker trådløst nett i alle butikkene.
For medarbeidernes del ønsker Coop å gi de ansatte bedre arbeidsforhold, så de kan yte service overfor kundene, og bruke mindre tid på blant annet kassebetjening og manuell sjekk av lagerbeholdning.
- Vi vil gjerne frigjøre medarbeiderne og gi dem verktøy, så de kan bruke tiden på å hjelpe og rådgi kundene. For eksempel kan man forestille seg at kunder som trenger hjelp til å velge riktig vin, det beste kjøttet eller vil vite mer om noen lokale grønnsaker, kan tilkalle via sin smartphone den nærmeste medarbeideren som vet mest om eksempelvis vin, sier Bjørn Langhorn Lundt, head of procurement i Coop Technology i en pressemelding.
Kundene scanner varene selv
"Bip og Betal" som nå testes ut i utvalgte butikker, krever også stabilt og godt trådløst nett i butikk. Løsningen innebærer at kundene med sin Coop-app selv kan scanne varene etter hvert som de legges i handlekurven.
- Målet er ikke at redusere medarbeiderbehovet i butikkene, men å gi dem mulighet til å skape merverdi for kundene. Vi vil via digitale verktøy gi medarbeiderne helt nye muligheter til blant annet utdannelse, men også for å gjøre dem til en aktiv del av det lokalsamfunn, de betjener. Medarbeiderne skal via appen kunne opprette nye lokale varer og markedsføre dem overfor lokale kunder, som er interessert i den type informasjon, forteller Langhorn Lundt.
En annen grunn Coop trekker for at de nå satser på trådløst nett er fordi de ønkser å gjøre butikken mer fleksibel, der man med mobile kasser vil få det langt enklere for eksempel ved ombygging eller kampanjesalg på utsiden av butikk.