ANNONSE

Inntar Norge med vellykket omnikanal-konsept

Ole Martin N. Evensmo

Stor svensk elektronikkjede varsler storoffensiv i Norge. I løpet av oktober og november åpner de syv butikker og nettbutikk i Norge.

ANNONSE

Det er den svenske elektronikktilbehørskjeden Kjell & Company som i løpet av oktober og november åpner nettbutikk og sine første syv butikker i Norge. Nettbutikken Kjell.com og fem butikker åpnet offisielt i dag.

Selskapet har fått mye ros i Sverige for måten de har skapt samspill mellom sine 86 fysiske butikker i Sverige og nettbutikken Kjell.com. Nå satser selskapet for første gang utenfor Sveriges grenser. Ikke helt tilfeldig ble Norge første stoppested.

– Vi har i flere år studert markeder i forskjellige land. Det finnes mange likheter mellom den norske og den svenske detaljhandelen som gjør at vi er overbevist om at Norge passer oss best som første etablering utenfor Sverige, sier etableringssjef Mikael Dahnelius i en pressemelding. Den langsiktige målsettingen er å ha minst 60 butikker i Norge.

Sortimentet blir det samme som i Sverige bortsett fra noen landsbestemte tilpasninger. Det betyr at alle deres 9 000 artikler blir tilgjengelige i samtlige butikker. Noe som kjennetegner Kjell & Company-butikkene, er at butikklokalene er forholdsvis små, der cirka 10 % av artiklene eksponeres i butikken og de resterende 90 % ligger på lageret bak disken.

Helt avslutningsvis kan vi nevne at Kjell & Company ble startet for 27 år siden av Marcus Dahnelius og hans to yngre brødre Fredrik og Mikael og pappa Kjell. I 2014 kjøpte det norske risikokapitalselskapet FSN Capital 71 % av aksjene for 1,26 milliarder svenske kroner. FSN Capital eier for øvrig også kosmetikkjeden Vita og kleskjeden PM - Personlig Mote. Familien Dahnelius eier i dag 24 %. Kjell & Company omsatte i 2014 for 1,040 MSEK med god lønnsomhet.

(Foto: Kjell & Company)

Del artikkel: