ANNONSE

Integrated Commerce: Utfordringene med å koble online og offline sammen

Ole Martin N. Evensmo

Heldigitale Zalando møter nye utfordringer når de skal koble seg sammen med offline-aktører, skriver Christoph Lange, VP Brand Solutions i Zalando.

ANNONSE

Hvert merke, enten det dreier seg om salg på nettet eller i fysiske butikker - eller begge deler - har en visjon om å være tilgjengelig for så mange potensielle kunder som mulig. Men det elektroniske landskapet er stort og vanskelig å navigere i. Hvordan kan forhandlere sette signaturen sin og bli gjenkjent i en allerede overfylt, elektronisk verden? Hvordan skaper man en plattform der både online- og offlineaktører kobles sammen?

Forhandlere som ønsker innflytelse og synlighet har alle tatt et skritt mot den elektroniske verden. Den neste utfordringen de står overfor er å få kontakt med kundene på en meningsfull og vellykket måte via alle kanaler i en sømløs opplevelse.

Søker etter det enkle

Kundene vil ha et enkelt kontaktpunkt hvor de kan finne alle relevante mote-elementer - uansett hvor de er. Smarttelefoner tillater kundene å være online mesteparten av tiden, mens 90 prosent av moteproduktene fortsatt befinner seg offline i lokale butikker og varehus. Dette skaper et gap mellom kundens tilstedeværelse på nettet - og det digitale spekteret av produkter.

Zalandos plattform tilbyr en ny måte å koble våre partnere og deres produkter til nye kunder på nettet. Det vil tillate partnere å direkte koble seg til plattformen for å laste opp produkter og motta bestillinger. Hvordan skjer så dette fra et teknisk ståsted? Mens prosessen bak Integrated Commerce høres enkel ut, krever gjennomføringen et bredt spekter av teknologisk kompetanse. Dette gjør at både forhandlere og Zalando møtes med store utfordringer.

Den første utfordringen er informasjon: Vi trenger tilgang til en butikks varebeholdning for å vite hva som er tilgjengelig akkurat nå. Etter å ha undersøkt og initieret brukerundersøkelser på bakgrunn av dette, er det viktig at vi identifiserer og sikrer nøyaktigheten av lagernivåene i butikkene i sanntid. I mange tilfeller er lagersystemene til ulike merker og forhandlere ikke online. Og bare en håndfull bruker et digitalt inventarsystem i det hele tatt. I disse tilfellene må vi bygge indekseringsløsninger uten å forstyrre forhandlerens allerede eksisterende systemer. Det er også en utfordring å håndtere eldre, eksisterende systemer som er langt unna de tekniske standardene som kreves for å være levedyktig i online-markedet.

Innhold med mening

Det neste hinderet dreier seg om innholdet på nettsiden. Når vi snakker om innhold mener vi spesifikk informasjon relatert til produktene. Beskrivelse, bilder, størrelser, farger også videre. Hvis forhandleren integrerer produkter som allerede er tilgjengelig hos oss, så er det ingen problemer med innholdet - det er der allerede - digitalisert av Zalando. Men hva om det ikke er der ennå? Vi kan ha en pris og en unik strekkode eller kjennemerke, men ikke noen annen informasjon som trengs for å legge produktene ut på nettet. Å opprette innhold kan være en stor jobb, og dermed må vi kunne kommunisere effektivt med forhandlerne for å skape nyttig innhold for kunden basert på data laget av deres lagersystemer.

Videre, når vi tilbyr et produkt fra en fysisk butikk på nettet, oppstår et annet spørsmål: Hvordan koble Zalandos informasjon fra en potensiell kunde som ønsker å kjøpe eller reservere et produkt tilbake til forhandlerens system? Hva gjør vi for at systemene kobler seg til hverandre, og at kommunikasjonen går begge veier? Med tanke på alle de ulike indekserings-systemene blant butikkene, jakter vi etter ulike løsninger for å bedre kunne betjene forhandlerne.

Hvem pakker varene?

La oss tenke på de logistiske bekymringene som kobler lokale butikker til Zalando: Hvis en kunde gjør en bestilling fra en lokal butikk, har de noen til å pakke varen? Dette er ikke et problem for større butikker med flere ansatte og nok plass, tid og emballasje. De fikser det. Men hva med små butikker som har én person som står ved disken? Vi har snakket med mange interesserte butikker, og dette scenariet er helt klart en forståelig bekymring. Vi jobber hele tiden med dette, og tenker på den manuelle prosessen for butikker når vi snakker om Integrated Commerce.

Og hva med forskjellene mellom ulike regnskapssystemer? I butikken, så snart et produkt er betalt for og kunden takker for seg og går, regnskapsføres dette produktet som solgt denne dagen. For online-kjøp er dette annerledes. Først når kunden mottar pakken blir varen registrert som solgt. Dette kan utgjøre et problem for levering neste dag, hvor forhandleren tar et element av deres sortiment, mens transaksjonen inntreffer teknisk neste dag - når kunden mottar pakken. Vanskeligheter kan fort oppstå når neste dag skjer i en annen måned eller år når du arbeider med forskjellige regnskapssystemer. For å redusere kompleksiteten har vi jobbet med våre partner-butikker for å tilby levering samme dag, noe som sikrer at ordrebøkene og varebeholdningen er nøyaktig - som gjør kundene våre fornøyde.

Å bli digital er ikke lenger et spørsmål om hvis - men når. Sammen med merker og butikker jobber vi med løsninger som gjør at kundene skal ha tilgang til noe av motebildet de ønsker - når som helst.

Selvstendighet på plattformen

I fremtiden vil våre partnermerker ha mulighet for å betjene de teknologiske komponentene som kreves for å legge inn produkter, definere priser, mengder og plasseringen på vår plattform. De vil også være i stand til å fullføre generell ordregjennomføring, retur og økonomiske prosesser som blant annet betaling. Dette gir merker en egen selvstendighet innenfor plattformen - som gjør at de slipper å være avhengige av Zalando for å bli integrert og individuelt plassert.

Å støtte våre partnere på et teknologisk nivå er viktig. Hovedmålet for Zalando og våre merkevarer er å komme raskest mulig til kundene som søker etter mote. Tilgang til alle mulige produkter for alle potensielle kunder blir styrket ved å bygge partnerskap.

Vi skaper det teknologiske landskapet som gjør dette mulig å gjennomføre.

(Foto: Zalando)

Del artikkel: