Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Interiørkjempen Kid fortsetter veksten

Interiørkjempen Kid fortsetter veksten
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Netthandel

Kjersti Høbol, som i fjor ble kåret til årets retailleder, styrer Kid-skuta med stødig hånd. Førjulsmånedene ga en omsetning på nesten en halv millard kroner.

ANNONSE

Fra en omsetning på 1,190 milliarder i 2015, kunne hun og resten av de ansatte virkelig koste på seg et smil da fjorårets tall nylig ble presentert.

Børsmeldingen fra selskapet som holder til i Lier, rett utenfor Drammen, viste at de hadde solgt gardiner, puter og interiør for 1,296 milliarder kroner.

LES OGSÅ: Kjersti Hobøl: - Jeg tror mange synes jeg var litt skummel i starten

Fine førjulsmåneder

I fjerde kvartal økte Kid omsetningen med over 50 millioner kroner til 484 millioner kroner - en vekst på hele 11,7 prosent.

Dette tallet setter de andre interiøraktørene fullstendig i skyggen. Kids tall er 5,1 prosentpoeng høyere enn hjemmetekstilmarkedet forøvrig.

2016 sett under ett endte med et resultat etter skatt på 134 millioner kroner.

Dønn ærlige meldinger

I fjor satte Retailhandel.com seg ned med Kjersti Hobøl for en lengre samtale. Noe av det vi snakket om er hva hun har tilført Kid.

- Jeg har fra første stund vært veldig klar, tydelig og ærlig i all kommunikasjon. For når et selskap har slitt i flere år med fire-fem forskjellige administrerende og ulike signaler fra styrer om mål og strategier, så blir folk veldig nervøse, redde og usikre. Og da risikerer du å miste de beste menneskene, forteller Hobøl.

Noe av det første hun gjorde var å berolige de ansatte om at dette kommer til å gå bra.

- Dette kan vi. Vi er kjempeflinke. Kid er superbra. Vi skal bare ha fokus tilbake på det vi kan og få tilbake troen på oss selv. Glem hva konkurrentene gjør. Vi skal jobbe med det vi er gode på og legge våre egne planer, var vel noe av det jeg sa. Ingen ansatte skulle ligge våkne om natten i frykt for å ikke ha en jobb å gå til dagen etter, sier Hobøl, før hun fortsatte:

- Jeg skal alltid ha flinkere folk enn meg selv. Jo flinkere folk du har, jo bedre har du det.

Når noen slutter i Kid, tenker Hobøl at hun må se det som en mulighet til å finne en person som er enda flinkere enn den som sluttet.

- Jeg tenker enkelt. Jeg tenker at dette skal vi få til, og da får vi det til.

Og enkle tanker og fokus på det man kan har tydeligvis båret frukter for Hobøl & Co i 2016.

Del artikkel: