Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

iseng.no skal fylle ledig nisje i netthandelen

iseng.no skal fylle ledig nisje i netthandelen
Foto: iSeng
Netthandel
info@netthandel.no

Ved å samle de mest spennende merkevarene og designproduktene for soverommet, skal iseng.no fylle en ledig nisje i det norske netthandelsmarkedet.

ANNONSE

Den bergensbaserte nettbutikken ble etablert i 2014, og baserer seg på å levere kjente merkevarer og interiørprodukter til soverom, bad og garderobe.

Tilgjengeliggjøring

Ideen til iseng.no fikk gründer og daglig leder Jon Stang Volden da han jobbet hos kjøkken- og interiørkjeden Tilbords.

- Mens de konkurrerer med Christiania Glasmagasin og Kitch´n om kunder som ønsker kjøkkenutstyr og serviser, finnes det ikke tilsvarende butikkonsept for kunder som ønsker håndklær, sengesett og andre interiørartikler til soverom og bad i samme prissjikt som disse aktørene opererer i, påpeker Volden.

Noen av produktene iseng.no fører, finnes i enkelte butikker. Formålet med konseptet er imidlertid å gjøre flere merkevarer og produkter enkelt tilgjengelig på ett og samme sted. Målgruppen er interiørbevisste kunder over hele landet, men iseng.no har så langt en overvekt av kunder fra Stor-Oslo.

- Kunder i dette området har også et relativt stort utvalg av fysiske butikker å velge mellom, hvilket må bety at behovet for bekvemmelighet er en viktig driver for å handle håndklær og sengesett hos oss, påpeker Volden.

Liten konkurranse

I Norge finnes det per i dag ingen tilsvarende nettbutikker for soveromsprodukter. Konkurransen fra utlandet er også begrenset, skal man tro Volden.


Jon S. Volden

Jon S. Volden

- Det mange ikke vet, er at størrelsen på dyne- og putetrekk varierer fra land til land. I Norge er det to standardstørrelser for dynetrekk. Handler man fra utlandet, risikerer man altså å få varer som ikke passer. Kjeder som Kid og Princess er enormt store i Norge, og dominerer med et stort utvalg til rimelige priser. Det finnes imidlertid en interessant kundegruppe som heller ønsker merkevarer og høyere produktkvalitet til soverom og bad, og det er her iseng.no kommer inn i bildet. Vi gjør det enklere for denne kundegruppen å få tak i akkurat det de ønsker.

Vil tilby alternativ

I følge Volden er bekvemmelighet og tillit de avgjørende faktorene for å få kundene til å handle hos iseng.no.

- For oss er det viktig at produktsøk og handel må kunne gjøres enkelt, raskt og med færrest mulige hinder og barrierer. I tillegg må man som kunde føle seg trygg på at man handler i en seriøs nettbutikk, der man ikke stiller spørsmålstegn ved betalingsløsning, forsendelse eller produktkvalitet. Vi har prøvd oss litt frem med tanke på betalingsløsninger, og har fått tilbakemeldinger på at våre kunder ønsker seg flere alternativer. Det står for øyeblikket høyt på prioriteringslisten vår.

I tillegg jobber man med å tilby flere forsendelsesalternativer, i tillegg til dagens løsning med Posten og uthenting av varer gjennom Post i Butikk.

- Vi har gode erfaringer med dagens løsning, og tilbyr fri frakt for å gi kunden en enkel og kostnadseffektiv handel. Vi vet imidlertid at det er betalingsvillighet for å få forsendelsen levert på jobben, eller hjem på døren om kvelden. Vi jobber derfor med å få disse, og enkelte andre valgmuligheter på plass, forteller Volden.

Jakter samarbeidspartner

I 2015 har iseng.no som mål å lande på en omsetning i størrelsesorden 2,5 - 3 millioner kroner. Neste år sikter man seg inn på 5,5 millioner.

- Så snart vi har funnet en samarbeidspartner vi kan vokse sammen med, vil veksten i omsetning komme langt raskere, påpeker Volden.

- Vi erfarer at det tar tid å vokse organisk. Derfor er vi nå på jakt etter en samarbeidspartner, ideelt en som allerede jobber innen netthandel. Med større muskler i form av økt fagkompetanse, mer arbeidskapasitet og større økonomiske ressurser, vil veksten kunne komme mye raskere for iseng.no. Det er en ledig posisjon i markedet nå, og den posisjonen er iseng.no i ferd med å ta. Å finne den riktige samarbeidspartneren er derfor en svært viktig del av vår vekststrategi.

Noen erfaringer rikere

I tillegg mener Volden det ligger et stort potensial i å få bygget opp kjennskapen til iseng-konseptet blant norske forbrukere. I løpet av selskapets første hele driftsår har man blitt noen erfaringer rikere også på dette området.

- Vi undervurderte behovet for markedsføring, og vi har brent oss på enkelte samarbeidspartnere som ikke leverte. Men det som har overrasket meg mest, er at såpass mange merkevareleverandører har som policy at man må ha fysisk butikk for å få lov til å selge varene deres i nettbutikk. Ikke minst tatt i betraktning den sterke veksten vi ser i netthandelen, sammenlignet med handel i fysiske butikker.

Volden påpeker at konseptet relativt enkelt også kan tas ut i fysisk butikk om man skulle finne dette strategisk riktig, men at dette foreløpig ligger litt frem i tid.

- Fokus nå er å videreutvikle nettbutikken slik at den fungerer så optimalt som mulig, samtidig som vi utvider antall merkevarer og produktgrupper, avslutter han.

(Foto: iseng.no)

Del artikkel: