SPONSET INNHOLD

Japan Photo vinner stort på egne pick-up points

Japan Photo vinner stort på egne pick-up points
Bildet viser Japan Photos Pick-up-Store på Lambertseter Senter i Oslo.

PARTNERNYTT: Etter at Japan Photo begynte å tilby henting av alle online kjøp i egne butikker og Pick-up Stores har man sett god effekt på omsetning, kundestrøm og kundeservicenivået. Japan Photo deler sine erfaringer her.

Selvhenteservice som pick-up points og click & collect blir mer og mer populært hos forbrukerne siden de startet med dette i 2013. Det kan også merkes hos Japan Photo, forteller Espen Hauge, adm. ansvarlig for Japanphoto.no.

- Siden 2004 har våre kunder kunnet bestille bilder online for deretter å hente dem i butikkene, men etter at vi åpnet opp for henting av alle online kjøp i butikkene, samt etablert såkalte Pick-up Stores er antallet av selvhenteordrer nå på ca 22%. Dette tallet fortsetter å stige, og kundestrømmen påvirker butikkene våre positivt.

Japan Photo tilbyr henting i sine egne ordinære butikker samt Pick-up Stores, som er rene utstillingsbutikker med god beliggenhet. Her stilles det ut fotobøker og lignende, til inspirasjon for kundene.

- Våre pick-up points er med på å øke kundeservicenivået, fordi vi kan gi kundene veiledning i produkter samt tips til å ta gode bilder. Utover dette fungerer pick-up points også veldig bra i forbindelse med reklamasjoner, da det er tryggere for kunden å avgi en reklamasjon i en fysisk butikk enn på nettet, sier Eric Spydevold, ansvarlig for netthandel i Japan Photo.

Japan Photo opplever dessuten økt mersalg samtidig med redusert varebeholdning ved å tilby pick-up points.

Pick-up points og omni-channel styrker markedsposisjonen

En undersøkelse viser at 44% av kundene som henter online kjøp i en fysisk butikk foretar ytterligere kjøp i butikken. Denne tendensen viser seg også hos Japan Photo.

- Mange av våre kunder benytter muligheten til å kjøpe tilbehør og andre produkter i våre butikker, når de henter sine online ordre. Samtidig har vi redusert den totale varebeholdningen i kjeden, da vi har utvalgte produkter i butikkene og et komplett utvalg via nettbutikken fra vårt hovedlager. Gjennom pick-up points får kunden derfor hele spekteret av produkter i nettbutikken, sier Eric Spydevold.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Eric Spydevold tv. og Espen Hauge forteller at Japan Photo har gått fra å være en butikkjede med nettbutikk til i dag å være en nettbutikk med mange fysiske butikker og Pick-up Stores. i
Eric Spydevold tv. og Espen Hauge forteller at Japan Photo har gått fra å være en butikkjede med nettbutikk til i dag å være en nettbutikk med mange fysiske butikker og Pick-up Stores. Foto: EDI-Soft.

Espen Hauge konkluderer:

- Samlet sett har henting både via våre ordinære butikker og Pick-up Stores ført til, at vi opplever økt omsetning i et marked, som for tiden bærer preg av omsetningssvikt. Ved å satse på pick-up points som en del av en omnichannel-strategi ønsker vi å fremstå som en mer seriøs aktør, enn hva rene nettbutikker vil kunne gjøre.

Som en av de få resterende fagbutikker innen fotobransjen i Norge har Japan Photo styrket sin plass i markedet gjennom en omnihannel-strategi med fokus på attraktive leveringsmuligheter.

Fakta:

  • Japan Photo ble etablert i Danmark i 1985, og den første butikken i Norge åpnet i Oslo i 1990.
  • Japan Photo i Norge har 30 000 forsendelser i året fra hardwareavdelingen, hvorav forsendelser til pick-up points utgjør ca 22 %.
  • Japan Photo har 19 ordinære butikker med pick-up points og tre Pick-up Stores i Norge.
  • Japan Photo eies av CeWe Color, som er Europas største fotolaboratoriekjede med laboratorier og virksomhet i 14 forskjellige land.

Del artikkel: