Høyt henger han, men sur er han ikke. Selv om Lefdal, kjeden som i stor grad var med på å forme ham til den handelsmannen han er blitt i dag, er nedlagt.
203 centimeter høye Fredrik Tønnesen smiler som ei sol da han tar i mot undertegnede på kontoret sitt på Lørenskog.
Konkurrent og fiende
Fra februar i fjor og helt frem til januar i år var han sin største konkurrent og fiende på en og samme gang.
33-åringen fra Lørenskog, som elsker Liverpool og Vålerenga, hadde dobbeltstillingen som administrerende direktør i Elkjøp Norge AS og Lefdal Elektromarked - to konkurrerende kjeder med samme eier.
- Det er litt rart å venne seg til at to nå er én, sier Tønnesen og skjenker opp to kopper kaffe.
De var en gang to - eid av britiske Dixons Carphone. I dag er rødt dødt. Det er Elkjøp-fargene for alle pengene som gjelder nå. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Som økonomistudent i Oslo i 2003-2004 kom han over en stillingsannonse. Elkjøp søkte etter ekstrahjelp på kundesenteret.
Trivselen tok ham
- Det var ikke meningen at jeg skulle bli værende. Men jeg trivdes så godt, så da ble det slik, sier Tønnesen, hvis lillebror Kent Robin, «bøtteknotten» som bare rager 196 centimeter over bakken, lever livet som håndballproff i utlandet og er et velkjent navn og ansikt på det norske herrelandslaget i håndball.
For mange kunder kan være en skikkelig nøtt som av og til vet mer om et produkt enn vi som selger det
Fredrik Tønnesen
Fire år etter han hadde sin første kundekontakt, var han i en alder av 24 år butikksjef på Lefdal Sandvika.
Dette var i de tider da finanskrisen slo til som ei slegge med full kraft.
- Der jeg ønsket å fremstå som en god og trygg arbeidsgiver, var nedbemanning noe av det første jeg måtte gi meg i kast med. Nedbemanning er alltid tøft. Men det var en erfaring jeg likevel ikke ville ha vært foruten, sier tobarnsfaren som elsker å fiske.
Et av hans beste barndomsminner er fisketurene i Losby sammen med bestefaren sin.
Siden endte han i 2010 opp på hovedkontoret som salgssjef for hvitevarer, småvarer og kjøkken.
Raga Rockers, fødeklar kone og godt lederskap
- Her fikk jeg bryne meg på langsiktig planlegging, sier mannen som foretrekker Kent, Bruce Springsteen, Raga Rockers og Jokke & Valentinerne når han hører på musikk.
I 2012 lå kona hans fødeklar på Ahus. Samtidig fikk han et jobbtilbud han ikke ville si nei til. Han ble tilbudt stillingen som salgsdirektør i Elkjøp Nordic.
- Det er ikke lange biten fra Ahus til det daværende hovedkvarteret til Elkjøp Nordic. Jeg sa til kona at jeg bare skulle ut en snartur. Da jeg kom tilbake kunne jeg si at jeg hadde signert på en ny jobb, sier Tønnesen, som hadde fotballspilleren Steve McManaman som et tidlig forbilde.
I dag er det en kjøpmannssønn fra Grenland som fascinerer ham.
- Petter Stordalen får til utrolig mye bra. Og det virker som han bryr seg om alle ansatte, sier Tønnesen som siden i februar i fjor har hatt ansvaret for 4000 ansatte og 139 Elkjøp-butikker som til sammen selger varer og tjenester for rundt 10 milliarder kroner i året.
- For meg er en god leder inkluderende. En god leder må være glad i mennesker og ha tillit til sine ansatte. For meg er det viktig å skape engasjement og få folk til å skjønne at det er greit å prøve og feile, sier den vennlige kjempen som drømte om å bli brannmann da han trådte sine barnesko.
Elsker Elkjøp-butikkene
Han er også ufattelig glad i de norske butikkene som han har det øverste ansvaret for. Han klarer ikke å passere en butikk uten å stikke hodet innenfor og si hei.
- Siden mai 2017 har jeg vært innom 59 butikker. Barna mine elsker gudskjelov å være med pappa i butikkene. Kona er kanskje ikke like ivrig her, sier han med en lett humrende stemme.
Nettveksten for Elkjøp Norge har økt med 40 prosent de siste 12 månedene. Han vil ikke gå i detaljer, men sier at snittverdien på handlekurvene på nett har økt. Konverteringsraten har også økt.
Der jeg ønsket å fremstå som en god og trygg arbeidsgiver, var nedbemanning noe av det første jeg måtte gi meg i kast med.
Fredrik Tønnesen
Dette har likevel ikke tatt luven av butikkene som også merker at flere kunder er i innenfor dørene enn før.
- Det sier litt om hvor bra vi har lykkes. Fra mai til oktober i fjor hadde vi en omsetningsvekst på 14 prosent i butikkene. Vi opplever faktisk en økning i antall kunder som er innenfor butikkdørene hos oss. Det er bare snakk om cirka én prosent. Men likevel, tenker jeg. Det er ikke dårlig.
Elkjøp Norge AS og Lefdal Elektromarked hadde en årsomsetning i Norge på 10,7 milliarder kroner i finansåret 2016/2017. Foto: Elkjøp/pressebilde
- Nøkkelordet er merverdi
- Og hva skyldes dette, da?
- Vi må gi kundene en grunn til å gå i en butikk fremfor å være på nett. Merverdi er et nøkkelord. Det er viktig for oss å være relevante. Vi skal ikke prakke på kundene noe annet enn det de er ute etter. Vi skal fremstå som ryddige og ærlige, sier Tønnesen og legger til følgende:
- Kundene i dag er mer opplyste enn noen gang før. Derfor bruker vi mye tid og penger på å utdanne våre ansatte. For mange kunder kan være en skikkelig nøtt som av og til vet mer om et produkt enn vi som selger det.
Black Friday-tårer
- Et litt privat spørsmål, Tønnesen. Når gråt du sist?
- Sist jeg ble veldig rørt og en tåre eller to trillet frem i øyekroken, var klokken 20.00 på Black Friday i fjor. Vi hadde jobbet i 30 timer i strekk, forberedt oss i åtte måneder, også treffer vi så til de grader. 10 prosent av alt som ble solgt i Norge den dagen, uavhengig av bransje, gikk gjennom Elkjøp og Lefdal. Når jeg da satte meg i sofaen og så hva vi fikk til, samt hvordan hele organisasjonen hadde stått på for å få det til, da slet jeg med å holde tårene tilbake. Engasjementet fra alle ansatte, viljen til å lykkes, og samarbeidet, det ble en mental utladning når jeg kom hjem.
- Og hva tenker du om året som kommer?
- Jeg ser lyst på 2018. Det er en sunn og god konkurranse i markedet. Og forbrukerne kan heller ikke klage på prisene, sier han avslutningsvis.