– Jeg ser at vi går mot en MEGET krevende og tøff tid. Det er marginpress, prispress, mindre besøk i retail, krav til digitalisering, og effektiv markedsføring skjer kun gjennom et par store globale selskaper, skriver administrerende direktør i Norrøna Jørgen Jørgensen til E24.
Norrøna
Norrøna solgte i fjor klær for 635 millioner kroner, med et resultat før skatt på 106,8 millioner kroner. Sist selskapet hadde røde tall i regnskapet, var i 2007. Norrøna har totalt 23 butikker, hvorav 21 egeneide. Åtte av butikkene ligger i utlandet (Sverige, Frankrike og Sveits).
Jørgensen har antydet at de håper å omsette for 1,2 milliarder kroner i 2020, men antyder i Finansavisen 27.juli 2018 at "vi vil sannsynligvis ikke nå målet på 1,2 milliarder innen 2020".
Norrøna er delt inn tp selskaper: Norrøna Sport AS og Norrøna Retail AS. Førstnevnte jobber med produksjon og utvikling, mens retail-delen drifter alt relatert til selskapets merkebutikker.
Han antyder at sportsbransjen vil «disrupteres», slik som for eksempel musikk og mediabransjen.
For å møte fremtiden, tror Jørgensen at det må satses tyngre enn før. Et overskudd i fjor på 106,8 millioner kroner får Norrønas eneeier Jørgensen ikke til å lene seg tilbake.
– Vi er i ferd med å investere betydelig i flere ansatte, med særlig fokus på digitalisering, programmering, eCommerce, digital markedsføring og produktutvikling. Dette gjør at vi kan utvikle all teknologien vi trenger internt.
Jørgensen opplyser at økt netthandel har redusert behovet eksterne forhandlere som får selge Norrøna. Antallet butikker de selger til har blitt redusert med 10 prosent det siste for året. En viss satsing på egne butikker ser vi likevel. Ifølge Jørgensen skal Norrøna åpne cirka fem butikker i året, de fleste av dem i utlandet.