Vi har bedt jurymedlemmene i Netthandelsprisene som deles ut på konferansen Load i september, om å komme med tre konkrete råd hver til norske netthandelsaktører om hva de bør fokusere på.
Jens Koldenhof Rygg
Jens Koldenhof Rygg har siden 2011 jobbet med ulike retninger innen netthandel, fra kreditthåndtering og fakturaadministrasjon i inkassobransjen, for så å være med å bygge opp lojalitetskonsepter i et Schibsted Vekst-eiet selskap, til nå å jobbe i Europas raskest voksende FinTech-selskap, Klarna. Rygg har siden tidlig 2000-tallet vært en ihuga netthandler og er brennende opptatt av å sette norsk netthandel på det europeiske, hvis ikke det globale kartet.
Andre ekspert ut i rekken av eksperter er Jens Koldenhof Rygg, Commercial Lead Norway i Klarna. Du kan etter hvert se alle ekspertrådene fra norske netthandelseksperter her.
1) Presenter produkter basert på interesse
I en fysisk butikk kan en dyktig selger spørre deg om du ønsker hjelp for å filtrere bort ting du ikke er interessert i. Denne “luksusen” har man ikke på nett. Jeg mener derfor at man som kunde i nettbutikker bør kunne få se produkter basert på hva jeg som kunde kan ha interesse av. Denne typen personifisering krever ikke mye logikk, men mye guts. Bare å filtrere på kjønn, alder og lokasjon vil kunne forbedre kundeopplevelsen betydelig.
2) Ikke undervurder kundenes krav
Dette rådet kommer muligens påvirket av hvor jeg jobber, men jeg synes mange butikker undervurderer kundenes krav til å ha et godt utvalg av betalingsalternativer. Betalingsbransjen er i endring, med et godt dytt fra walletløsninger som ApplePay mfl. Å kun tilby kort og faktura i dagens marked er ikke tilstrekkelig.
3) Vær mer tilgjengelig
Mitt siste råd, eller rettere sagt ønske, til norske nettbutikker er å tilby lengre åpningstid og enklere tilgjengelighet på kundeservice. Det finnes etterhvert utallige løsninger for personlig chat og chat-bots ved hjelp av Messenger og mange andre plattformer.