Jernia inngår samarbeid med teknologiselskapet, som har passform innen logistikk og netthandel, Porterbuddy. Dette skal øke satsningen på hjemkjøring fra nett og butikk, som er en del av deres omnikanal-strategi.
- Vi ser endringer i handlemønsteret, særlig i byene der det blir vanskeligere å kjøre bil. Ekspresslevering blir avgjørende fremover, sier Jernia-sjef Espen Karlsen i en pressemelding.
Tror det blir en ny trend i julehandelen
Jernia merker allerede økt interesse for hjemkjøring, og tror dette blir en av årets trender i julehandelen.
- Nå kan vi tilby kundene våre varelevering samme dag, uavhengig av om de handler på Jernia.no eller i en av butikkene våre. Mange er seint ute med julehandelen. Disse kundene risikerer du å miste med 3 til 5 dagers leveringstid. Ekspresslevering vil bli viktig, sier Karlsen.
Satser på omnikanal
For ett år siden la Jernia frem sin nye strategi for sin omnikanal, og har siden jobbet hardt med å bygge opp sine ulike kanaler. Selskapet har fortsatt tro på vekst i butikksalg, men i økende grad i kombinasjon av nett. Målet deres er å bli ledende i Norden på å kombinere fysiske butikker, nettbutikker og digitale løsninger.
Uansett hvor kundene velger å handle mener de det uansett blir avgjørende å tilby rask hjemkjøring. Faghandelen, som også tilbyr byttemuligheter for de hjemkjørte varene, tror de har et fortrinn i konkurransen mot de utenlandske nettbutikkene med dette.
- I konkurransen med utenlandske nettbutikker ser vi det som en stor fordel at vi kan levere varer raskere og mer fleksibelt. Også hjemkjørte varer kan byttes. Dette er relevant i juletiden når man kjøper gaver. Mange bekymrer seg for at det ikke er like lett å bytte gaver kjøpt i en utenlandsk nettbutikk.
Ekspresslevering - en av fremtidens konsepter
Jernia har i lengre tid testet ulike ordninger for hjemkjøring. Nå satser kjeden for fullt i Oslo-området. I løpet av 2019 skal tilbudet også rulles ut i alle Norges store byer.
Blant konseptene som testes ut er ekspresslevering, et tilbud der kundene betaler noe mer for å få varene levert innen 90 minutter.
- Vi har testet ut ekspresslevering i et halvt år og er overbevist om at slike konsept er fremtiden. For mange betyr det at de ikke trenger bil når de skal stor-handle.
Den moderne handleopplevelsen
Høye bompengetakster og bilfrie soner i byene gjør at flere velger å la bilen stå. Med hjemkjøring vil bilfri handel by på færre problemer.
- En moderne handleopplevelse betyr å slippe å lete etter parkeringsplass eller bære med seg tunge poser hjem fra handletur. Kundenes største behov fremover vil ikke først og fremst være å ha med seg bilen rundt i sentrum. Behovet er å få med seg varene hjem, sier Espen Karlsen.