Fra 2011 til 2014 har antall klager på pakkeskader til Posten økt fra 2646 til 3564, skriver NRK. Vel vitende om at netthandelen i samme periode har økt raskt, er utviklingen å anse som udramatisk.
– Det er mange årsaker til skader. Det kan være både ulykker, tyverier og selvsagt vår håndtering av pakkene eller mangelfull emballasje. Vi oppfordrer våre kunder til å bruke nok og riktig emballasje. Mitt inntrykk er at de aller fleste følger den oppfordringen, sier John Eckhoff som er pressesjef hos Posten til NRK.
For vanlige postpakker erstattes inntil 10 000 kroner fra Posten, mens for verdisendinger er maksimumsbeløpet 40 000 kroner.
Antall klager de siste årene:
2011:Â 2646 klager. Erstatning utbetalt i 759 saker.
2012:Â 2664 klager. Erstatning utbetalt i 663Â saker.
2013:Â 3380 klager. Erstatning utbetalt i 1074Â saker.
2014:Â 3564 klager. Erstatning utbetalt i 1421Â saker.
2015:Â Tall ikke klare.
(Foto: Nils Midtbøen, Posten)