Netthandelen Jollyroom meddeler nÃ¥ at de har inngÃ¥tt ny avtale med eiendomsselskapet Castellum, om et nybygg pÃ¥ 35 650 kvm. Bygget skal ha direkte tilknytning til det allerede eksisterende lagerbygget deres i Gøteborgs Havn. Â
Nettbutikken har i løpet av de siste årene vokst sterkt i barn- og babysegmentet på nettet i Norden, og i fjor skal selskapet ha passert 1 milliard i omsetning, mens de i 2018 regner med å passere 1,5 milliarder. Trolig vil de også overstige 2 milliardergrensen i 2019.
Jollyrooms kraftige tilvekst, krever derfor løpende investeringer og tilpasninger til større volum, og i løpet av høsten har nyhetene om nyåpnede lager og logistikksatsinger mildt sagt vært hyppige. Selskapet mener det ikke finnes store nok lagerlokaler for dem.
Nordens størsteÂ
Barn- og babyaktøren meddelte nylig at de hadde inngått en avtale med Castellum, om nytt lager på 20 400 kvm. Nå annonserer de to aktørene nok en avtale som dreier seg om et nybygg på 35 650 kvm. Dette vil til sammen utgjøre et 56 000 kvm stort lagerkompleks.
Komplekset vil være Nordens største av sitt slag, og forventes Ã¥ være i full drift fra og med andre kvartal i 2020.Â
- Det finnes ikke lokaler i GøteborgsomrÃ¥det som er store nok for oss. Derfor mÃ¥ vi ta saken i egne hender og, sammen med vÃ¥re eiendomspartnere, bygge eiendommer som kan bære den kraftige tilveksten vÃ¥r. Dette kommer til Ã¥ bli det største lageret hittil, og vil ogsÃ¥ være et av de største byggeprosjektene som gjennomføres i Norden i 2019, sier Ola Sauar, administrerende direktør og majoritetseier av Jollyroom, i en pressemelding.Â
Total lagerkapasitet på 86 500 kvm
I løpet av høsten har Jollyroom inngått avtaler for fem bygninger, i området Gøteborgs Havn, noe som betyr en total lagerkapasitet på 86 500 kvm. Ifølge netthandelen er dette et steg i en langsiktig plan om å sentralisere hele logistikkvirksomheten.
- Ved Ã¥ sentralisere logistikkvirksomheten vÃ¥r, vil vi minimere antallet interne transporter, noe som sparer bÃ¥de tid og miljø. Vi som logistikkorganisasjon, vil dessuten kunne effektivisere mange ledd ved Ã¥ styre hele vareflyten sentralt. Summa summarum, fører sentraliseringen til økt effektivitet, kostnadsbesparelser, og et forbedret servicetilbud for vÃ¥re kunder, sier Cecilia Olsson, logistikksjef for Jollyroom, i en pressemelding.Â