Det har nylig vært stormfullt rundt Jollyroom. Først var det den svenske familiebedriften Jabadabado som gikk ut med at de hadde dumpet netthandelen som forhandlere, da de mente at Jollyroom ikke holdt de prisene de hadde satt opp. Jollyroom hevdet imidlertid at det var de selv som hadde sagt opp avtalen "av andre grunner".Â
Ikke lenge etter, kunne vÃ¥r søsternettside Ehandel.se fortelle at Forbrukerombudet i Sverige, hadde valgt Ã¥ ta Jollyroom til retten fordi de følte at barn- og babygiganten hadde falske og villedende salg pÃ¥ nettsiden.Â
Og denne uken har en annen historie kommet i dagens lys. Denne gangen var det Breakit som kunne fortelle hvordan Jollyroom i en e-post til sine leverandører hadde gjort det klart for dem at selskapet hadde registrert at de også hadde andre nettbutikker som som de solgte hos.
Skulle merke seg en bestemt aktør
OgsÃ¥ Ehandel.com fikk flere tips fra bedrifter som hadde fÃ¥tt nettopp denne mailen av Jollyroom. I meldingen ble det uttalt at Jollyroom "ikke har ambisjoner om Ã¥ gi plass til noen andre pÃ¥ nettet" innenfor den nordiske delen av barne- og babyindustrien. Selskapet pekte ogsÃ¥ pÃ¥ en bestemt konkurrent, Barnashus.no, og skrev at de ville "merke seg denne aktøren". Av denne grunn skrev Jollyroom at leverandørene deres som ogsÃ¥ solgte hos Barnas Hus ville fÃ¥ mindre eksponering fra Jollyroom i fremtiden.Â
Mailen synes Ã¥ ha forÃ¥rsaket mange opprørte følelser.Â
- Vi som leverandører føler oss truet av Jollyroom, da vi har en stor del av vÃ¥r omsetning hos dem. Skal jeg ikke fÃ¥ selge til en ny aktør pÃ¥ markedet - skal de virkelig fÃ¥ bestemme hvem vi leverandører skal fÃ¥ selge til, skriver eksempelvis en netthandel til Ehandel.com etter Ã¥ selv ha fÃ¥tt mottatt mailen fra Jollyroom.Â
Jollyrooms administrerende direktør Ole Sauar mener at selv om selskapet kunne ha uttrykt seg annerledes, stÃ¥r de for budskapet i mailen.Â
- Det er selvfølgelig dialoger i alle bransjer om hvem som skal selge hva, og hvem som skal samarbeide med hvem osv. Leverandører mÃ¥ til slutt ta en beslutning om hvem man vil jobbe med, skriver Ole Sauar til redaksjonen.Â
Han mener ogsÃ¥ at Jollyroom har gÃ¥tt glipp av Ã¥ selge flere større merker innen for eksempel vognsegmentet.Â
- Jollyroom har for eksempel ikke hatt tilgang til flere ledende merker innen barnevogner slik som Stokke, Bugaboo og Emmaljunga. De finnes der i mot hos Barnas Hus. Vi har aldri fÃ¥tt noen forklaring pÃ¥ hvorfor, men det er tydelig at vi har blitt valgt bort for vÃ¥r konkurrent.Â
Barnas hus er en del av et større konsern
Han pÃ¥peker at Barnas Hus ikke er en liten aktør, men en del av HTS-gruppen, som i følge han har en omsetning pÃ¥ rundt milliarden. Og for Ã¥ komplisere spørsmÃ¥let videre, er HTS-gruppen ogsÃ¥ en leverandør av Jollyroom.Â
- De er ogsÃ¥ en leverandør til Jollyroom fordi de eier merkene Besafe, Hamax og Voksi. Her snakker vi altsÃ¥ om en av de ledende aktørene i barne- og babyindustrien. Vi er stolte og glade forhandlere av deres merker.Â
Det forandrer dog ikke forholdet til Barnas hus, mener Ole Sauar.
- Når det kommer til Barnas hus er vi konkurrenter, der vi vil sørge for at de får en god kamp selvsagt, skriver han.
I forbindelse med debatten har det ogsÃ¥ blitt stilt spørsmÃ¥lstegn ved hvor langt en aktør har lov til Ã¥ gÃ¥ for Ã¥ begrense sine leverandører til Ã¥ selge sine produkter til konkurrentene. Ole Sauar legger vekt pÃ¥ at Jollyroom tar i mot konkurranse, men mener at det fra Jollyrooms side ikke har begÃ¥tt noe lovbrudd.Â
- Vi gleder oss over alle former for konkurranse og blir stadig utfordret av smÃ¥ og store aktører. Formuleringen i meldingen kunne vært smidigere, men selve mailen er ikke ulovlig pÃ¥ noe vis.Â
Ekslusivitet kan være problematisk
For å finne ut av dette kontaktet Ehandel.se det svenske Konkurranseverket, som jobber med å sikre fri konkurranse. Og fra verket side mener de at det kan være tilfeller der en handling som ligner Jollyrooms kunne vært problematisk.
- Som jeg oppfatter, ønsker Jollyroom noen form for ekslusivitet/eksklusive rettigheter, og det er ikke i seg selv ulovlig i en avtale mellom leverandør og forhandler. Eksklusivitetsavtaler kan imidlertid være problematisk dersom noen av de involverte partene har mer enn 30 prosent i markedsandel markedet, og avtalen fører til at konkurransen på markedet blir skadet. Denne vurderingen er noe som gjøres fra sak til sak, skriver Martin Bäckström, administrerende direktør for tips og klager i det svenske konkurranseverket.
Han understreker dog at konkurranseverket ikke har sett nærmere på tilfellet med Jollyrooms mail til sine leverandører, så han kan med dette ikke gjøre noen vurdering av akkurat dette tilfellet.
- Vi har jo ikke utredet dette tilfelle, sÃ¥ jeg kan ikke svare pÃ¥ om det er lovlig eller ikke. Ettersom vi ikke har utredet det, vil jeg heller ikke kommentere innholdet i Jollyrooms mail.Â