Julehandelen på nett fortsetter å øke, men ny undersøkelse fra Klarna viser at siste uke i november i forbindelse med Black Week, vokste mye mer enn hva julehandelen har gjort til nå. Gruppen som bruker mest og handler hyppigst på nett under den tradisjonelle julehandelen er aldersgruppen over 66 år.
Menn "speeder" opp i desember
Samtidig viser undersøkelsen at menn kjøper billigere produkter nå de to første ukene i desember enn de gjør ellers i året. Menn skal i følge innsikten fra Klarna om nordmenns julehandel, ha doblet sitt innkjøp av skjønnhetsprodukter, samtidig som kvinner har tredoblet sine elektronikkinnkjøp i samme periode.
I undersøkelsen har 35 prosent norske menn oppgitt at de vil gjøre sine første julegaveinnkjøp i desember, mens det blant kvinnene er en tilsvarende andel på 20 prosent.
- Det ser ut som menn intensiverer handlingen sin i takt med at julaften nærmer seg. Samtidig kjøper de rimeligere produkter enn de pleier å gjøre ellers i løpet av året. Om det betyr litt billigere julegaver under treet, eller om de har handlet til seg selv gjenstår å se mandag, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad i en pressemelding.
Black Week vokser mer enn julehandelen
Analysen av alle kjøp foretatt i flere tusen norske nettbutikker med Klarnas betalingsløsninger i de to første ukene i desember, skal ha vist en helt klar hovedtrend. Black Week i slutten av november vokste betraktelig mer i nettbutikkene enn julehandelen så langt har gjort.
- Våre mange samarbeidende nettbutikker har hatt en vekst de to første ukene i desember sammenliknet med i fjor, men den er betydelig lavere enn under årets Black Week. Vi tror stadig flere legger mer av julehandelen til Black Week, noe som kan skyldes at butikkene ofte tilbyr enda bedre priser da, sier Elvestad.
Netthandel blir vanligere blant eldre
I løpet av de to første julehandelsukene i desember er det også store utslag når omsetningstallene fordeles på aldersgrupper og sammenliknes med en gjennomsnittlig handledag. Mens gruppen over 66 år står for den kraftigste prosentuelle økningen, bruker aldersgruppen mellom 18 og 25 år mindre i snitt på nett enn ellers i året.
- Norske mammaer og pappaer får nok ønske seg snille barn til jul. De yngste har både brukt mindre penger på nett enn de gjør i løpet av en vanlig måned, og de har hatt færre antall kjøp. De eldre nettshopperne ser på den andre siden virkelig ut til å ha fått øynene opp for netthandel av julegaver i år, sier Elvestad.