Julehandelen på nett øker kraftig i år igjen og ble for alvor sparket i gang på Black Friday, skriver betalinsleverandøren Dibs i en pressemelding.
I dagene etter Black Friday (25.november) har Dibs sett en markant økning i julehandelen.
Måler man på første uken etter Black Friday har man kunnet observere en stigning på 28 prosent i antall transaksjoner sammenlignet med samme uke i 2015.
Markant økning
- Det er en markant økning som tyder på at Black Friday har utviklet seg til å bli en x-faktor for julehandelen. Vi kan si at Black Friday gir forbrukerne en real boost som smitter av på julehandelen helt inn i desember, sier Henrik Begby Andersen, Country Manager i Dibs Norge.
På grunn av det store trykket på Black Friday ser man en mindre økning første uken i desember, med en økning på kun 20 prosent.
Julehandelen på nett tar seg imidlertid kraftig opp utover desember, og ser man på dagene fra Black Friday og frem til 14. desember ser de en økning på hele 35 prosent sammenlignet med 2015.
Mot nytt rekordår
- Med en jevn stigning i antall transaksjoner og en økning på 35 prosent frem til nå, tyder det på at det blir et nytt rekordår for julehandelen, sier Dibs-sjefen i Norge.
Betalingsløsningsleverandøren Dibs, som så dagens lys i 1998, bistår i dag 15 000 nettbutikker i Norden med en årlig salgsverdi på over 100 milliarder kroner.
(Foto: Anna Om/Yay Images)