Julekalendere er ikke lenger bare for de små, og de inneholder heller ikke bare sjokolade. Salget av julekalendere på nett går så det suser og vi har tatt en prat med et par aktører som tilbyr kalendere på sine nettsider.
Salgs- og markedsdirektør i Brandsdal Group som eier Blivakker, Lene Johansen, forteller til Ehandel at de allerede er godt i gang med salget av julekalendere og at det blir kjørt enda hardere frem mot Singels Weekend denne helgen og Black Week senere i november.
I motsetning til julekalenderne hos Blivakker, som stort sett inneholder sminke- og hudprodukter, har Kondomeriet julekalendere forbeholdt de voksne.
- I løpet av de senere årene har trenden med julekalendere til voksne tatt helt av og hatt en stadig økende etterspørsel hvert år. Dette året er ingen unntak, og vil gå inn som toppåret for julekalendersalg for Kondomeriet, forteller Marthe Sørflaten, presseansvarlig i Kondomeriet, til Ehandel.
LES OGSÅ: Slik blir den nye Vita-kjeden
Salgsøkning på over 200 prosent
Blivakker solgte omtrent 4500 kalendere i fjor, men satser i år på å øke salget til omtrent 7000 kalendere. For Kondomeriet er allerede rekorden toppet med flere hundre prosent.
- Det har vært en formidabel økning på hele 204 prosent fra i fjor til i år. Vi kan ikke nøyaktig estimere hva vi lander på i år da det enda er lenge igjen av kalendersesongen, forteller Sørflaten.
LES OGSÅ: Åpner nettbutikk i Norge etter stor etterspørsel
Julekalendere skaper engasjement
Sørflaten forteller at de i Kondomeriet finner salg av julekalendere lønnsomt, da dette gir kundene muligheten til å bli kjent med en større del av varesortimentet og at det er et godt kjøp for kundene.
Blivakker ser også på julekalendere som lønnsomme produkter.
- For oss er julekalendere gode produkter å selge. Man trenger lite rabatter for å få solgt de ut og kundene liker å dele sine kjøp i sosiale medier. Julekalendere skaper engasjement, sier Johansen.