Svenske Junkyard selges nå til Norge og bytter eiere fra Frankenius Equity til Varner. Netthandelen er skandinavias største innen streetmote og skal med dette utfylle det norske motekonsernets utvalg av merkevarer som Bikbok, Carlings, Cubus, Dressman, Levis Store, Urban og Volt.
Dette er heller ikke den eneste investeringen Varner har gjort innen netthandelsverdenen den siste tiden, da de nylig kunne meddele å ha kjøpt opp sminkebutikken MakeupMekka for en verdi av 100 millioner kroner.
Har bikket 300 millioner
Junkyard har på sin side vokst seg store på det nordiske markedet og også ekspandert utenfor Norden til markeder som Tyskland og Frankrike. Selskapet omsatte i 2018 for 335 millioner svenske kroner og hadde totalt 30 millioner besøkende.
Ted Boman, daglig leder for Junkyard.
- Jeg vil takke Frankenius Equity for alt man har gjort for å støtte og utvikle Junkyard til hva det er i dag. Med Varner som nye eiere ser jeg en lys og spennene fremtid i møte med et kreativt samarbeid, sier Ted Boman, daglig leder for Junkyard, i en pressemelding.
Positive synergier
Oppkjøpet muliggjør dessuten flere positive synergier, i form av Junkyards erfaring med netthandel og Varners nettverk og ekspertise innen blant annet innkjøp.
- Junkyard er et konsept som passer utmerket i vårt konsern. Det er en bra merkevare og et konsept som vi ser store muligheter for å utvikle. Vi vil ta et enda sterkere grep om ungdomsmarkedet og gi våre kunder en helehetsopplevelse av service både i butikk på nett, sier Marius Varner, administrerende direktør for Varner, i en pressemelding.