Elektrogigantene Komplett Group og Elkjøp Nordic har begge satt seg som et uttalt mål å bli Nordens Amazon med etableringen av en markedsplass på nett.
Gigantene ønsker med dette å invitere eksterne aktører til å selge sine produkter på deres sider.
Nå viser det seg at det blir enda litt mer ventetid før en stor digital, norsk markedsplass står på egne bein.
Ikke første gang planene utsettes
Elkjøp Nordic har flere ganger gitt klare antydninger om når markedsplassen kommer.
I juli i fjor skrev Netthandel.no om at Elkjøps markedsplass, ifølge konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch, skulle være på plass i god tid før jul i fjor.
Slik gikk det ikke.
Så, i september samme år, da digitalsjef Filip Elverhøy i Elkjøp Nordic ble intervjuet av Netthandel.no, kom det for dagen at januar og første kvartal 2017 var målet for åpning av markedsplassen.
Dette ble så igjen bekreftet av Semlitsch i et nytt intervju rundt juletider.
«Første kvartal 2017, planmessig etter skjema, lanseres markedsplassen hvor andre aktører kan selge sine produkter på nettplattformen til Elkjøp. Det er kun kompletterende aktører – ikke konkurrerende – som har muligheten til å delta», skrev Retailhandel.com (netthandel.nos søsterside) - noe som også ble bekreftet av Semlitsch.
Slik blir det ikke.
LES OGSÅ: Markedsplasser - en trussel eller mulighet? (seminar)
Sjøsetting til sommeren
Øystein Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic, sier til Netthandel.no at det per i dag ser ut til at det blir sjøsetting av prosjektet i løpet av sommeren.
Han sier videre at arbeidet med å lansere Elkjøps markedsplass-satsning pågår for fullt, og at brikkene nå er i ferd med å falle på plass én etter én.
- Kommer til sommeren, ifølge Øystein Schmidt.
Foto: Joakim Mangen/Elkjøp Nordic
Det er i følge Schmidt flere grunner til at markedsplassen har latt vente på seg.
- Vi har hatt flere større prosjekter gående den siste tiden, og dette har ført til at vi har måttet flytte og rokkere litt med hensyn til prioritering og rekkefølge. Blant annet landet vi nylig en større B2B-kontrakt med Sparebank 1-gruppen verdt 100 millioner kroner, noe som resulterte i større arbeidsmengde enn forventet knyttet til bedriftssatsningen vår. Dette har på den andre siden gitt oss litt ekstra tid til å gjøre kundeopplevelsen på markedsplassen enda bedre, samt at vi får anledning til å gå i dialog med et større antall samarbeidspartnere – aktører som vil bli med på satsningen og tilby sine produkter på Elkjop.no, sier Schmidt.
LES OGSÅ: Elkjøp og Lefdal flytter kundesenteret til Danmark - 90 årsverk forsvinner
Det jobbes også i Sandefjord
Også hos Komplett Group i Sandefjord jobbes det etter sigende iherdig med å få på plass alt som skal til for å lansere den lenge tiltenkte markedsplassen.
Men kommunikasjonsdirektør i Komplett Group, Ingebjørg Tollnes, holder kortene tett til brystet og ønsker ikke å si altfor mye i sakens anledning.
- Det er begrenset hva vi ønsker å kommunisere rundt status på markedsplassen. Det jeg kan bekrefte er at vi jobber for fullt med alle forberedelser, og vil lansere en full funksjonell markedsplass som skal gi kundene en god kjøpsopplevelse. Vi gleder oss, og det er mye entusiasme fra mange, skriver Tollnes i en e-post til Netthandel.no.
Ole Vinje, konsernsjef i Komplett Group, sa følgende til Netthandel.no i fjor vår.
- Med vår egen markedsplass løfter vi oss fra å være en elektronikkbutikk på nettet, til faktisk å bli en plattformlevrandør.
Ingebjørg Tollnes.
Foto: Morten Rakke/Komplett Group
Finn.no er også på ballen
Mens markedsplass-kampen pågår mellom elektro-aktørene Elkjøp og Komplett, så Schibsted-eide Finn.no sitt snitt til å lure seg inn på banen med markedsplassen Finn Shopping.
Det skjedde i oktober i fjor.
- Vi har jobbet med dette i nesten et år, sa Christopher Ringvold, produktdirektør for Finn Shopping, Torget og Småjobber, den gang til Netthandel.no.
Men om dette er en fullverdig markedsplassaktør i samme størrelsesorden som Elkjøp og Komplett ser for seg, er en helt annen sak.
- Målet har vært å skape en oversiktlig markedsplass for brukerne våre. Vi har brukt mye tid på å skape ekstremt enkle og trygge kjøpsopplevelser, sa Ringvold i oktober i fjor.
Svenske CDON er gammel i gamet
I nordisk sammenheng er CDON og Qliro Group som en storhet å regne - med lang tids erfaring på baken - som en markedsplassaktør.
Økonomisk har Qliro Group i en lengre periode gått med tap. Nylig ble tallene for 2016 offentliggjort, og der fremkommer det at fjorårets underskudd er på 86,6 millioner svenske kroner. Dette er likevel en kraftig forbedring fra 2015 da de endte med 123,8 millioner svenske kroner i minus.
Nå strammer administrerende direktør Marcus Lindqvist til kranen, og velger å fokusere hardt på tre felt fremfor å gå veldig bredt, kom det nylig frem i en pressemelding. Målet er å snu den negative trenden.
I fremtiden skal det satses målrettet på Marketplace (CDON), Fashion (Nelly, NLY Man og Members) og Financial Services (Qliro Financial Services).
LES OGSÅ: Markedsplasser - en trussel eller mulighet? (seminar)
Som Pepsi og Coca Cola
Konsernsjefen i Elkjøp Nordic har tidligere blitt spurt av Retailhandel.com om hvem han tror vinner kampen om først å stable en markedsplass på beina.
- Da tenker jeg litt som Pepsi og Coca Cola. Så lenge begge får til noe, så blir det mer omsetning på både Pepsi og Coca Cola. Så det at det er et «race» mot Komplett eller andre gjør det bare positivt. Det skaper oppmerksomhet rundt elektrobransjen som helhet. Vi ønsker å løpe raskt, men ikke for raskt. Når vi først lanserer skal det være bra, poengterte Semlitsch.
Jaan Ivar Semlitsch.
Foto: Frank Brenna
(Toppfoto: Komplett Group/Elkjøp Nordic)