Nye teknologiselskap som oppnår en verdi på mer enn én milliard dollar (drøyt 8,25 milliarder kroner) blir omtalt som en «enhjørning».
Norge har per i dag ingen «enhjørninger». Men dette vil endre seg i løpet av noen år tror norske investortopper, skriver Dagens Næringsliv.
Og først i startblokkene til å ende opp som en «enhjørning» ligger det norske softwareselskapet Gelato, som ved hjelp av en skybasert IT-løsning sørger for å sende publikasjoner fra folk og bedrifter til trykking over hele verden – uten at de selv eier en eneste trykkemaskin.
En print-revolusjon
I dag får selskapets 80 ansatte mer enn 400 000 trykkerier over hele verden til å snakke sammen. Og de tjener penger.
– Når trykk, kutting, innpakking og distribusjon er unnagjort, sitter vi igjen med 73 prosent av betalingen fra kundene. Det er såvidt jeg vet høyest i verden, har Müller-Hansen tidligere uttalt til Netthandel.no.
Omsetningsmålet for 2016 er 450 millioner kroner for selskapet som nylig ble verdsatt til 1,5 milliarder kroner. Nettskytjenesten leverer trykksaker innen 48 timer i 40 land.
Sverige på topp
Spotify
Storbritannia har flest «enhjørninger» i Europa med hele 18 stykker.
Men den mest verdifulle av dem alle er svensk og lyder navnet Spotify. Musikkstrømmetjenesten er verdsatt til 70 milliarder kroner.
Sverige har nest flest «enhjørninger» i Europa med totalt syv stykker.
Den britiske investeringsbanken GP Bullhound publiserte denne uken en rapport på «bestanden» av enhjørninger i Europa pluss Israel.
Her er Europas største «enhjørninger»:
(Verdsettelse i milliarder dollar i parentes)
- Spotify (8,5)
- Skype (8,5)
- Zalando (8,1)
- Markit Group (6,2)
- King Digital (5,6)
- Rightmove (5,6)
- Supercell (5,3)
- Yandex (4,9)
- Pokerstars (4,9)
- Rocket Internet (4,7)
- Yoox (4)
- Asos (3,9)
(Foto: Gelato Group)