Neste år ligger merkevaren Kari Traa an til å selge for mer enn 500 millioner kroner, skriver Finansavisen.
De fargerike klærne til den tidligere kulekjøreren Kari Traa (42) fra Voss har virkelig slått an hos kvinner i hele Norden.
I år sier Kari Traa-sjef Erik Hegbom at årets omsetningstall lander på rundt 435 millioner kroner.
150 av disse millionene kommer utenfor Norges grenser.
Våre svenske naboer i øst brukte 100 millioner kroner på ulike klesplagg, og er med dette det foreløpig største markedet utenfor Norges grenser.
Selv i Danmark, et land uten ordentlige fjell og snørike vintre, kjøpes det ullklær for 25 millioner kroner.
LES OGSÅ: Her er Norges 10 største sportsleverandører
Merkevaren Kari Traa eies av Active Brands.
Her er hun i godt sportslig selskap sammen med merkevarer som Therese Johaug, Åsnes, Bula, Bjørn Dæhlie, Vossatassar og Sweet Protection.
Active Brands hadde i år driftsinntekter på 635 millioner kroner.
Så dette viser at Kari Traa med sine 435-omsetninsmillioner er en meget viktig brikke i totalbildet for selskapet som har Kjetil Holta som hovedeier.
Etter skatt viste bunnlinjen et overskudd på 6,6 millioner kroner.