Tirsdag morgen la landets største tekstil- og interiørkjede frem resultatene for årets andre kvartal.
Pynteglade og hjemmekjære nordmenn la igjen 265,5 millioner kroner i kassen i løpet av april, mai og juni, noe som er en økning på nesten 30 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor.
Resultatet etter skatt endte på 8,2 millioner kroner, mot 600 000 kroner for tilsvarende periode i 2015.
Salgsbyks på nett
Stadig flere som velger å kjøpe gardiner, tepper eller pynteputer hos Kid gjør det i nettbutikken.
Til E24 sier Kjersti H. Hobøl at nettbutikken er den butikken som øker mest og etter hvert blir størst av alle de drøyt 130 butikkene kjeden har til disposisjon over det ganske land.
Ifølge det Schibsted-eide nettstedet har nettsalget til Kid økt med over 65 prosent i løpet av de siste 12 måndene. Men tross en kraftig digital salgsøkning utgjør ikke nettsalget mer enn to prosent av det totale salgsvolumet til Kid.
10 prosent om 10 år
Om 10 år ser Kids finansdirektør, Petter Schouw-Hansen, for seg at to prosent har vokst til 10.
Hobøl mener økningen i nettsalget viser en dreining i folks kjøpsatferd og handlemønstrene generelt i samfunnet.
- Tid er den ressursen vi har minst av. Om du for eksempel er student eller småbarnsforelder så kan det å dra ut i en butikk være ganske heftig, sier hun.
Hun legger til at handlekurven ofte blir større på nett enn i en fysisk butikk.
Gjelsten størst på eiersiden
Gjennom holdingselskapet Gjelsten Holding AS er det tomrefjordingen Bjørn Rune Gjelsten som sitter som største eier med brorparten av aksjene.
Investoren Torstein Tvenge og det amerikanske selskapet Goldman Sachs International er også inne på eiersiden i Kid Interiør.
(Foto: Kid.no)